Om julen

Hur lång är egentligen julhelgen? Ja, enligt min åsikt pågår den under 3 dagar. Advent under 4 veckor. Men julpynt, julgodis och även viss julmat har redan funnits i butikerna i ett par veckor, och den största julmarknaden i trakten har redan gått av stapeln. Detta är ju inget nytt, men lika trist för det. I yngre dagar, med barn hemma, heltidsjobb och hus och trädgård att hålla i hygglig trim, blev jag ganska stressad när butikshetsen drog igång. Idag bryr jag mig inte på samma sätt, men jag har ju närstående som är mera mitt uppe i livet. Det finns alltså klara fördelar med att åldras. Företeelser som kändes livsviktiga för bara 20 år sedan, kan jag hoppa över idag, om jag har lust. Till exempel ett överdrivet städande, innan mängder med tomtar invaderar varenda fri yta i lägenheten. Eller ett evinnerligt letande efter perfekta julklappar till halva släkten under hela november. Det är väl möjligen maten som jag inte ger avkall på, ett traditionellt julbord vill jag inte vara utan. Kanske för att det snart är det enda som ger full utdelning bland  livets njutningar. Mat alltså.

Första snön har fallit här, och ett par kallgrader har gjort att den ligger kvar för ovanlighetens skull. Lite halvtrista bilder.

Från mitt fönster i torsdags

Lärkträden lyser i alla fall upp

Endast ett kvar.

Sol idag och genast lite lättare

Norberg

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Om samhället, Tyckerier och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

