Det där med pengar

Har ibland undrat om detta med sinne för ekonomi är något medfött, eller något man kan lära sig. Nu, med flera mer eller mindre vuxna barnbarn, kan jag ju tydligt se att vissa har god koll på sina inkomster och utgifter, med flera konton att fördela sina besparingar mellan, medan andra på något underligt sätt får pengarna att rinna mellan fingrarna och lever glatt och sorglöst för dagen. Jag läste att finansmannen,investeraren och Nordeas styrelseordförande Björn Wahlroos, enligt Finans d.k., påstår att runt 80 % av befolkningen är finansiella idioter. Därför gäller det att flytta pengar från de 80 % som saknar idéer till de 20% som har det. Jag förmodar att han själv anser sig höra  till den mindre procentsatsen. Han har också en son, Thomas, som tjänar miljoner på att spela poker professionellt. Kan det vara en medfödd talang? Måste konstatera att jag fullständigt saknar idéer om hur jag ska hantera min mediokra pension, så att den blir till guld och gröna skogar. Och det är väl tur det. För hur skulle det gå om procentförhållandena var de omvända?

Det regnar en skvätt varje dag, det är runt 11 grader varmt och aningen blåsigt. Men man får för tillfället vara glad att man inte bor i Florida. Bilder.

Än blommar ett och annat!

En ensam lupin mitt i allt visset.

Nog är det något manet-likt över de här svamparna?

Gillar inte spindlar, men undrar om den lämnat sitt blåa hem bakom sig?

En Fair Trade bukett med tio stora rosor för 49 kronor. Kan det bli något över till bättre villkor för odlarna?

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Om samhället, Tyckerier och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Det där med pengar

  1. För egen del vill jag påstå att jag åtminstone begriper att jag inte ska spela poker för pensionen. Sonen Wahlroos gör det tydligen framgångsrikt, det skulle inte jag.

  2. norbergianblue skriver:

    Det verkar ju ändå vara ganska många som inte kan stå emot lusten att spela, trots att det går dåligt. Eller kanske är det frågan om en drift. Har spelat en del poker med barnbarnen när de var små, i sommarstugan. Då har vi satsat kladdiga vingummin. Så kladdiga att man gick in för att förlora. 🙂

  3. Tomtan skriver:

    Vilken häftig svampbild!!!!!

  4. Bert skriver:

    Oj oj! Ser jag jättebalsamin på din översta bild. Numera förbjuden, invasiv växt, som inte får säljas i Sverige. Ja, i hela EU är den förbjuden. Den står väl inte i din täppa?

Kommentera

