Mallorca

Har varit på Mallorca en vecka för andra gången i mitt liv, då svåger och svägerska bor där under vintern, och det blir trist att inte träffas på flera månader. En underbar ö på många sätt, bara att kunna promenera längs havet längs över 2 mils gångväg är ju en lisa i sig. Och att möta våren där, och sedan ha den svenska våren kvar när man kommer hem är inte så illa det heller. Dock tycker jag fortfarande att mången personal, i butiker och på postkontor och dylikt skulle ha nytta av någon sorts charmkurs. Nonchalansen är närmast komisk på vissa ställen. Kanske ändå förståeligt med tanke på att de förmodligen är helt beroende av turisterna och deras allmosor. Positivt lät det dock, vad gäller systemet med dricks, att detta även i Spanien, tycks vara på väg bort.  Fint väder hela tiden och runt 26 grader när det var som varmast.

Här hemma ligger temperaturen på minussidan under nätterna, men de senaste dagarna har varit soliga och hyfsat varma, och snötäcket ligger bara fläckvis kvar, och krymper ihop i rask takt. Och ingenting går ju upp mot den svenska våren. Fast ”hemma” i Norrbotten lär den väl dröja.

Blått är flott, men vad den heter vet jag inte

Den här pudervippan var full med bin

Getfotsoxalis, sa någon och det får man väl lita på då.

En drink på ljuvliga Abaco är nödvändigt

Det finns båtar, och så finns det båtar.

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Tyckerier, Utflykter och resor och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Mallorca

  1. Bert Bodin skriver:

    Mallorca är fint. Norrbotten likaså.
    Våren är fin. Vintern likaså. Ingen årstid vill jag vara utan. Vintern får gärna stanna ett tag till.

  2. norbergianblue skriver:

    Nej, hur någon kan flytta för gott till ett land med evig sommar, det övergår mitt (möjligen klena) förstånd. Svårigheten är att leva i nuet. När det är sommar tänker jag att det ska bli skönt när hösten kommer, och det blir lite svalare, och när hösten pågått ett par mörka veckor, önskar jag att snön äntligen ska göra tillvaron lite ljusare, osv.. 🙂

  3. Gabrielle skriver:

    Så fint med dessa färgstarka blomsterbilder! Jag har aldrig varit på Mallorca men min man var där med jobbet en gång och tyckte det var en väldigt fin och mycket grön ö. 26 grader är väl rätt lagom!
    Håller med om årstiderna. Jag tycker också om dom, alla fyra.

  4. norbergianblue skriver:

    För bara några år sedan var det inte riktigt fint att åka till Mallorca, Förknippades väl med fylla, och åtföljande fönsterbord med blek hy. Men nu har de tagit ett rejält kliv upp på listan över populära resmål. 🙂

Kommentera

