Om säljstopp

För någon vecka sedan var jag på ICA för att handla hem varor för några dagar. Bland annat en påse gojibär, och som så många andra, köper jag helst varor med svensk text, då jag har en löjligt naiv tilltro till våra egna varumärken och att det utförs ständiga kontroller. Ica Gott liv stod att läsa på påsen som skulle ingå i mina morgonflingor. När jag kom till kassan gick det inte att registrera varan. Kassörskan ringde ett samtal som utspann sig under ett diskret mumlande, och det enda ord jag uppfattade var ”säljstopp.”Kön växte sig lång, men efter ett visst dividerande  avslutade hon samtalet, och med ett glatt ”sådär ja” knappade hon in mina gojibär. Eftersom jag är en snäll människa, det vill säga en mes, som sällan eller aldrig ifrågasätter saker och ting, packade jag ihop mina pinaler och åkte hem, och väl hemma googlade jag på ordet säljstopp och hittade mina gojibär. Som innehåller 15 gånger mer bekämpningsmedel än tillåtet, därav säljstoppet. Men varför fortsätter då ICA att sälja dem? Och utan att informera ovetande kunder vid kassan? I fortsättningen får man väl hålla sig till ekologiska bär, dessa ska väl ändå gå att lita på?

Sol idag, 6 minusgrader, och nästan blå himmel!  Kan inte bli bättre. Hoppas nu bara att kommittén för Engelbrektsloppet får ut all konstsnö i tid till helgens tävlingar. Ett massivt jobb.

Dåligt med snö kvar

Dåligt med snö kvar

Äntligen sol!

Äntligen sol!

Gamla kraftcentralen har rustats upp! Lika fin på dagen...

Gamla kraftcentralen har rustats upp! Lika fin på dagen…

....som på kvällen.

….som på kvällen.

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Om mat, Tyckerier och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Om säljstopp

  1. Bert Bodin skriver:

    Vi har slutat köpa gojibär. Just på grund av att jag förra året fick höra att de utsattes för så mycket bekämpningsmedel. Särskilt var det sådana som importeras från Kina som man skulle se upp med.

  2. norbergianblue skriver:

    Tråkigt, de är ju så goda. Och de ekologiska kostar mer än dubbelt så mycket. Får väl hålla mig till russin, om det nu inte är lika illa med dom. Fast nog är det lite fräckt av ICA att fortsätta sälja en vara, som de själva satt säljstopp på. :-/

  3. Gojibär har jag aldrig köpt eller smakat. Och nu lär det väl inte bli av. Jag väntar på våra rabarber och röda vinbär, sura men helt utan bekämpningsmedel. Plus äpplena såklart.

  4. norbergianblue skriver:

    Egna produkter är ju alltid värda att vänta på. Och naturella röda vinbär på ett par kulor melonglass är en fullträff!

  5. Stämningsfulla bilder!
    Och jo, klart man gärna köper lokalt producerat eller sådant som har något slags bra märkning, men alltid går det ju inte, och ibland funderar man om man kan lita på just den marknadsföringen.

    • norbergianblue skriver:

      Där sätter du fingret på något som jag ofta funderar över. Vad har man för garanti att en vara är ekologiskt odlad? Det enda man kan gå efter är ju att det står så på förpackningen. Görs det några oannonserade kontroller?

Kommentera

