Om sämre dagar

”Retar man upp sig på ting som är små, så är man väl inte större än så.” Jo, jag vet, har hört det förr, och ändå finns det vissa dagar då de där tingen nästan retar hål i huvudet på en, medan man andra och mer balanserade dagar bara kan le lite överseende åt samma fenomen. Ett exempel tilldrar sig mycket ofta i trafiken. Jag ligger i 120 km/h på en hundratioväg med mitträcke, blir omkörd eller rättare sagt omsegad av en medtrafikant som, när hen äntligen lyckats ta sig förbi, glider in framför mig och lägger sig på 90 km/h. Vad är egentligen syftet? Någon som har en förklaring, det är mycket vanligt förekommande. En helt annan bagatell, som kan driva upp blodtrycket, tilldrar sig i kassakön på ICA. En framförvarande kund lassar upp sina varor på bandet, står och tittar medan den ena produkten efter den andra slås in i kassan, och först när det hela är klart och expediten nämner totalsumman, börjar kunden leta och gräva i sin väska både länge och väl efter plånboken, och när den äntligen dyker upp och köpet har avslutats, har vederbörande även glömt att köpa kassar att packa i, vilket gör att en stressad kassörska skänker efter det fåtalet kronor som fattas. Kanske något att sätta i system för den som inte har så mycket att handla för. Sist men inte minst; tändstickor. Allt skörare, och minst 20 procent knäcks på mitten när man drar dom mot plånet. Förr tillverkades dom av asp om jag inte minns fel, men vad är det för material idag? Energiskog?

Lite prat i vädret. Vi hade så fint med nyfallen snö för ett par veckor sedan, men nu har allt smält undan, det är ett par  grader varmt idag och till och med lite sol. Vårlikt, nära nog, och dåligt med stämningen på våra julmarknader. En vit jul tror jag inte på, men önska kan man ju.

Bryggan för 10 dagar sedan

Bryggan för 10 dagar sedan

Bryggan idag

Bryggan idag

Härligt promenadväder

Härligt promenadväder

Dimman har lättat

Dimman har lättat

Vad gäller upplysning ser det i Stockholm snart ut som i Sydeuropa.

Vad gäller upplysning ser det i Stockholm snart ut som i Sydeuropa.

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Tyckerier och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Om sämre dagar

  1. Bert Bodin skriver:

    De exempel som du ger är helt korrekta och vanligt förekommande. Det är nog något genetiskt och väldigt irriterande.

    😉

  2. norbergianblue skriver:

    Ha,ha, genetiskt! Jag tror inte jag vågar ge mig in i någon djupare diskussion där. 🙂

  3. Gabrielle skriver:

    Måste bara komplettera lite om tändstickorna: det är inte bara att stickorna är klenare, plånet har blivit alltmer uselt. Gissar att dom gjort om det av nåt sorts säkerhetsskäl. Man får ta i om och om igen. Och så går tändstickan av. Vardagslivets små förtretligheter! Suck.
    Det där om bilisterna har jag förstås också upplevt. Och blodtrycket på ICA tränar jag på att hålla nere. Går hyggligt… särskilt sedan jag läst David Foster Wallace inledningstal ”This is water” där han bl.a. skriver om irritationen i affären. ”….the traffic jams and crowded aisles and long checkout lines give me time to think, and if I don’t make a conscious decision about how to think and what to pay attention to, I’m gonna be pissed and miserable every time I have to shop.” Så när jag känner irritationen komma säger jag ”This is water” för mig själv och då (kanske) det går lite bättre! Det är ett långt tal på engelska förstås. Här är en länk:
    https://www.1843magazine.com/story/david-foster-wallace-in-his-own-words

  4. norbergianblue skriver:

    Jag tror jag ska följa den gode David Foster Wallace´sätt att tänka i infarktsframkallande situationer. What the hell is water? Ha,ha mycket roligt, faktiskt. Man kan nog träna bort mycket av sina nojor. För irritationen beror ju i mitt fall sällan på att jag har bråttom, arbetsfri som jag är. 🙂

  5. Ja, det är förjäkligt. Och så alla norrmän i skidspåret…

  6. Elisabet skriver:

    Håller med i allt! För att inte tala om när herr och fru handlar tillsammans och båda två står och plockar upp varor ur den smockfyllda kundvagnen och inte en tanke på att den ene kanske kunde packa i kassarna, så blir det inte så trångt vid kassan!

  7. norbergianblue skriver:

    Jag antar att man får finna sig i att en del människor är lite osorterade, som Leif GW brukar säga.:-)

Kommentera

