Gamla dagstidningar

Har bläddrat och läst i en gammal torr och sönderfallande tidning, funnen som isolering vid rivningen av en vägg i en kolonistuga. Stockholms Dagblad står det överst, mycket vackert textat, från onsdagen den 23 september 1914,alltså begynnelseåret för första världskriget. Det är en underlig tidning, då den nyhetsmässigt endast består av artiklar och inslag som berör kriget, på ett par sidor.Framgångsrika strider omkring Reims. Vanvård af tyska sårade i Bordeaux. Strider mellan Pegasus och Königsberg. I övrigt är reklam, kungörelser, platsannonser och en oerhörd mängd med lägenheter att hyra, allt ifrån ettor till pampiga 9-rums våningar, stora flertalet i innerstan. Inga rån, inbrott, mord eller ens en ynka misshandel.Kanske sysslade man inte med sånt vid den tiden. Eller var det så vanligt att det inte var värt att ödsla krut på? Hur som helst kan jag inte kasta en endaste gammal avisa utan att långsamt och vällustigt ta mig igenom den. För övrigt tror jag mig vara ganska normal. 🙂

Vädret fortsätter att slösa sol över oss, inte en droppe regn, men den senaste natten har bjudit på frost. Runt 10 grader på dagarna, och äntligen har träden börjat skifta i vackra höstfärger.

Skör men fullt läsbar

Skör men fullt läsbar

Det mesta gick att köpa

Det mesta gick att köpa

Slemmig men dekorativ

Slemmig men dekorativ

En favoritvy

En favoritvy

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Nostalgi, Tyckerier och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Gamla dagstidningar

  1. Elisabet skriver:

    Men vilken glädje att hitta något sådant! På loppisar har jag ibland gjort dylika fynd, men då är det mest typ veckotidningar.

  2. norbergianblue skriver:

    Jo, jag har också en del veckotidningar sparade, men har aldrig hittat några som fungerat som isolering. De dög väl inte på grund av innehållet, kanske. 😉

  3. Häftigt att hitta tidning i väggen! Läser just Peter Englunds bok om Första världskriget – blir visst aldrig klar heller.

  4. norbergianblue skriver:

    Annars brukar väl inte Englund vara direkt sövande. Själv läser jag om en ungdomsfavorit-Demian av Hermann Hesse. Och märker om inte annat, att jag står på stadigare grund idag. 🙂

  5. Men vilket FYND!!! Gud så roligt att bläddra i!

  6. Men oj, ett sådant intressant fynd! Jag är också en tidningsmänniska, prassla ska det!
    Snigeln var däremot inte ett lika roligt fynd…

  7. norbergianblue skriver:

    Nej, sniglar är äckligt slemmiga. Möjligen håller inte Bert på bloggen ogonblickinorr.blogspot.com med där, om jag känner honom rätt. 🙂

Kommentera

