Att minnas

Det går naturligtvis inte att komma förbi den här dagen utan att tänka på ”Nine-eleven.” Och precis som vid andra katastrofala händelser, minns man exakt vad man gjorde och var man befann sig. Jag hade just kommit hem från förmiddagsskiftet, slog på teven med en kopp kaffe i handen, och fick syn på de rykande, men ännu upprättstående tornen som utgjorde World Trade Center. Ingen sa något i rutan på en lång stund, och jag trodde först att det var någon typ av film som visades. När det gick upp för mig, att detta var en nyhetssändning, ett skeende i realtid, greps jag av samma vanmäktiga känsla av overklighet som jag erfor,  när USA:s president John Kennedy blev skjuten. Då var jag 14 år, och satt i soffan med en stickning, det skulle väl bli en halsduk som allt jag stickade på den tiden, och jag tyckte plötsligt att jag sysslade med något fullständigt onödigt. Eftersom det ändå inte tjänade något till. Allt gick ju åt helvete i alla fall.

Idag är man väl inte lika känslig. man blir luttrad, det sker katastrofer av allehanda slag hela tiden, och man får fortsätta med sitt eget liv så länge man har ett. Men nog är det konstigt att minnesbilder från 53 år tillbaka i tiden är så klara, så skarpa i konturerna.

Det finns ett och annat att se fram emot dock. För min del är det bokmässan i Göteborg om ett par veckor, med mängder av billiga böcker, både nya och i antikvariaten. Sven-Bertil Bärnarps nya seriealbum vill jag nog ha. Även om hans reklamkupp i vår lokaltidning är något påflugen.

Brittsommar här just nu, med 20 plusgrader och sol. Folk går fortfarande i shorts och t-shirt. Inget att klaga på, om man inte genast börjar tänka på klimatkatastrofer och jordens undergång.

Höstfärger, värmen till trots

Höstfärger, värmen till trots

Har inte plockat ett enda i år!

Har inte plockat ett enda i år!

Reklamkupp?

Reklamkupp?

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Om böcker, Tyckerier, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Att minnas

  1. siggenilsson1 skriver:

    Å, vad jag tycker om att läsa dina rader!

  2. Jag var tretton när JFK mördades, det var chockartat. Och lika chockerande med terrordåden och Palmemordet. När tvillingtornen rammades stod jag och stirrade in på Aftonbladets hemsida tillsammans med låntagarna på biblioteket. Man fattade inget.
    Ha det fint på Bokmässan!

  3. norbergianblue skriver:

    Nog är det konstigt hur klara minnen är från händelser som varit omtumlande. Annars kan det ju vara lite si och så, åtminstone med närminnet.Ska njuta av bokmässan, men lika mycket av Göteborg. Bussen ut till Långedrag är ofrånkomligt. 🙂

  4. Gunnel Holmqvist skriver:

    Härlig blogg du har med ett fint tonläge i texterna!
    Ha en fin dag😊

  5. Gunnel Holmqvist skriver:

    Hej!
    Första gången jag tittar in här och finner en trivsam blogg me fint tonläge!

Kommentera

