Tid

Det är ju märkligt hur mycket längre tid allting tar numera. När man har gjort sig i ordning på morgonen,  ätit frukost och diskat undan, så har ju halva dagen gått. Tid är pengar brukar man ju säga, men det gäller förstås inte oss med pension. Funderade nog inte så mycket på detta med tid, innan fysikprofessor Bodil Jönsson kom ut med sin bok ”Tio tankar om tid” under sent nittiotal, och uppföljaren ”Tio år senare”, där hon anser att vi slarvar bort tiden på futtigheter via sociala medier. I den senare boken har hon skapat en ny tideräkning; BG ( before Google) och AG (after Google). Men när jag själv känner mig stressad, och inte hinner med det som jag har föresatt mig att göra, är det trösterikt med Einstein och hans relativitetsteori. Och ett krasst konstaterande om att det inte existerar någon tid. Tiden är en illusion, och det finns ingen skillnad mellan då, nu och framtid, allt existerar samtidigt. Så medan jag skriver de här raderna, och tar en skön morgonpromenad, tillagar jag en snabb och god fisk i ugnen på det här sättet.

Ajvar-torsk i ugnen

Skär runt 400g torsk eller hoki i bitar, salta och peppra, och lägg i en smord ugnssäker form. Rör ihop 2 dl valfri grädde med 0,5-1 dl ajvar relish (finns färdig på burk) och 3-4 msk finklippt persilja. Salta lite extra om du tycker, och häll blandningen över fisken. Strö över någon dl riven ost, och tillaga i ugnen på 225 grader i ca 20 min. Pressad potatis, och ärter och/eller morötter är gott till.

Vad vädret beträffar har det gått från 26 graders kvalmig värme, till 10,6 och ett evigt regnande, på ett par dygn. Man måste nog fatta att den är slut nu. Sommaren.

Snart färdigblommat

Snart färdigblommat

Mycket kalle, men få kantareller

Mycket kalle, men få kantareller

Känner inte till denna. Någon sorts taggsvamp? Vacker i alla fall.

Känner inte till denna. Någon sorts taggsvamp? Vacker i alla fall.

Fisk med ajvar relish

Fisk med ajvar relish

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Om mat, Tyckerier, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Tid

  1. siggenilsson1 skriver:

    Och här tycks det ska bli en fin dag. När jag sitter här och skriver ser jag molnen segla in från havet till .., men dom drar vidare, mot sydöst, tror jag. Kanske dags att sätta igång solfångarna?

  2. Bert Bodin skriver:

    Den där svampen är en skinnticka (Coltricia perennis). Fick Dagens desigpris hos mig för en tid sedan. För de snygga bruna nyansernas skull.

  3. norbergianblue skriver:

    Jag antar att den inte går att äta. Skinnticka låter onekligen lite segt. Men vacker i alla fall. De flesta svampar, som tillhör läckerheterna, ser ju inte mycket ut för världen. 🙂

  4. Lustigt, för i mitt inlägg slinker tiden också iväg. Visst går det undan numera – tiden. För egen del tar det tid, precis som du säger. Vad som än ska göras. Blogga t.ex.

  5. norbergianblue skriver:

    Värst med den yngre omgivningens kommentarer. ”Hur får du tiden att gå, nu när du inte jobbar längre”? Om dom bara visste.

Kommentera

