Vårlikt och förgängligt

Äntligen har tussilagon dykt upp här i min trakt, tussilago efter latinets tussis, som betyder hosta, och agere som betyder fördriva enligt Wikipedia. Där påminner man också om en hostmedicin som jag kan minnas från långt tillbaka med det vackra namnet Tussipect, men om den fortfarande är gångbar förtäljer icke historien. Jag har däremot aldrig hört någon använda den mer seriösa beteckningen hästhovsört på den lilla gula skönheten. Annars är det förgängligheten som intresserat mig och min minimala kamera under senare tid, framförallt när det gäller byggnader av olika slag. Kanhända för att man instinktivt känner det egna förfallet nafsa en i hälarna, men jag känner faktiskt varmt för hus, som håller på att falla för tryck och stigande ålder. Medkänsla eller själarnas sympati?

Äntligen

Äntligen

På lut

På lut

Nertyngd

Nertyngd

Stöttar varandra

Stöttar varandra

 

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Tyckerier och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Vårlikt och förgängligt

  1. Nertyngd var go. Tussilago har jag också sett efter Strandpromenaden. Ja, alldeles vid sjökanten. Och intill en husvägg såg jag årets första maskros! Tja, det kan bli sommar även i år.

  2. Tredje året i Hjo ska det vara.

  3. kalebass skriver:

    Det är nåt visst med gamla byggnader, helt klart. Andas kultur, historia och människoöden.
    Sånt där tussipect hade jag behövt mängder av nyligen…:-)

  4. norbergianblue skriver:

    När det gäller gammal bebyggelse måste man kanske samtidigt inse att allt inte går att spara. Det gör ont i mig, när fina fasader med ornament och stuckaturer faller för grävskopan,men det torde vara alldeles nödvändigt. Fram för fler moderna bostäder till alla unga människor, som fortfarande bor hemma, fast de närmar sig 30.

Kommentera

