Om ett statsministermord

Snart är det 30 år sedan Olof Palme mördades. Lyssnade igår på en intervju med komikern Robert Gustavsson i P1. Han råkade befinna sig på samma föreställning av ”Bröderna Mozart” med sin dåvarande flickvän, (numera fru),som makarna Palme gjorde, och lämnade biografen tätt bakom Palmeparet, och fann det underligt att en statsminister kunde gå på bio som vem som helst utan några livvakter eller beskydd. Men utanför biografen blev han lugnare, där fanns poliser med walkie-talkies som knastrade och viskades i, och där stod en stor mörk Audi med helt tonade sidorutor och även en halvt tonad framruta. Han funderade över detta, då han visste att det var olagligt. När han väl fick höra att Olof Palme aldrig kom hem den där kvällen, och att aktiviteterna utanför biografen inte hade med något personskydd att göra, kontaktade han förstås polisen för att berätta om sina iakttagelser. Han fick komma dit flera dagar efteråt, och har aldrig, vare sig förr eller senare, bemötts med ett sådant komplett ointresse. Robert Gustavsson har tidigare talat om den här händelsen vid en intervju som, tror jag, genomfördes av Ulf Elfving och som går att hitta på Youtube. Sverige är inte det enda landet i världen, där man kan komma undan med ett planerat mord på regeringsnivå. Men nog hade man önskat att vi vore lite ”större” än så.

800px-Olof_Palme's_grave

Ska väl inte hoppa över vädret. För bara några dagar sedan var det flera plusgrader, snön smälte bort, och Engelbrektsloppet, som ju ingår i klassikern, och skulle ha avlöpts i helgen som var, fick tyvärr ställas in. Nu är det några minusgrader igen, och full sol. Riktigt fint vinterväder i mitt tycke.

Dåligt med snö

Dåligt med snö

Visst får man lust att suga på en dylik?

Visst får man lust att suga på en dylik?

Det är något visst med jordkällare

Det är något visst med jordkällare

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Om samhället, Tyckerier, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Om ett statsministermord

  1. Gabrielle RW skriver:

    Visste inte detta att Robert G varit där samtidigt. Ruggig historia alltihop förstås – och även det där med polisens ointresse. 30 år har snart gått – och ingen lösning.
    Sen måste jag bara kommentera jordkällaren. Vilket snyggt valv, byggt enligt urgamla metoder. Och krans på dörren t.o.m.! Fint!
    Ispiggarna är fina också och jag minns väl hur det är att ”smaka” på en och hur den fastnade lite i yllevanten när man höll i den.

  2. norbergianblue skriver:

    Ja, jag vet inte vad som händer med en, med stigande ålder, när man nästan faller i trans över en jordkällare. Fast med en viss rysning längs ryggraden också, deckarskadad som jag är. Ispiggar smakar jag på än idag, men jag ser mig noga om först så att jag är garanterat ensam. 🙂

  3. kalebass skriver:

    Undrar om vi någonsin får reda på vad som hände. Tveksamt.
    Ispiggar ja, i dag får man nog vara lite försiktig med tanke på alla föroreningar som faller ner från skyn. Istapparna är väl på något sätt det allra första vårtecknet..?

  4. norbergianblue skriver:

    Nej, en lösning på Palme-mordet kan vi nog glömma, det är alldeles för många och mäktiga som inte har något intresse åt det hållet. Vad gäller istappar, så har jag aldrig tänkt på dessa som ett vårtecken. Intressant tanke, men jordnära som jag är, antar jag att det läcker ut värme någonstans. 🙂

  5. kalebass skriver:

    Värme är det och lite varmare blir det allteftersom solen makar sig lite närmare…;-)

  6. Bert Bodin skriver:

    Vi kommer aldrig någonsin att få veta vad som hände den där kvällen. Det är så mycket mystiskt som rapporterats. Något är lurt. Jag brukar inte vara konspiratoriskt lagd. Men i det här fallet blir jag tveksam.

    • norbergianblue skriver:

      Man behöver nog inte vara någon konspirationsteoretiker, för att inse att här ligger en gravad hund någonstans, för att inte säga en hel kennel. Något svar på ”gåtan” lär vi aldrig få.

  7. Ett tag läste jag allt i bokväg om Palme-mordet. Men har slutat för länge sedan, blev alldeles för konspiratoriskt inspirerad. Men detta som Robert Gustavsson berättar har jag aldrig hört. Måste söka rätt på intervjun på Youtube. Ett elände att vi aldrig får veta.

  8. norbergianblue skriver:

    Jag har också läst det mesta som skrivits om mordet, men nu känns det inte som om jag vill läsa om fler spekulationer. Något gick i alla fall definitivt förlorat den där kvällen. Svårt att sätta fingret på vad.

Kommentera

