Om gnällighet

Jag anser inte att jag är någon rasist, och jag bestämde mig redan i början av de stora flyktingströmmarna hit, för att vara vidsynt och, så långt möjligt, inte ha förutfattade meningar om andra människor vare sig de nu kom från Syrien, Irak, Afghanistan, eller Somalia. Men det är nästan omöjligt att hålla sig neutral och bara gapa och svälja. jag tänker på alla dessa klagomål som kommer från de nyanlända, både när det gäller mat, boende, pengaunderhåll, och andra flyktinggrupper. Till och med kylan klagas det på vilket vi ju tyvärr inte kan göra så mycket åt. Jag kan förstå att det blir frustrerande för unga män som fösts ihop i ett boende en bit ut i periferin, och som inte har något som helst att syssla med. Det borde vi kanske kunna ändra på med ganska enkla medel. Men vad gör man med människor som kvinnan med liten dotter i Rapport ( den 27 jan.,tror jag) som bott här i 3 månader och riktigt spydde ur sig hur förfärligt de haft det och barnen hade så när svultit ihjäl på den undermåliga maten.. Ett par kalla smörgåsar bland annat, med ost och gurka, och jag tänkte osökt på min egen frukost som ofta består av samma sak. Familjen återvände tydligen till Irak, till ingenting som hon uttryckte det, eftersom resan hit kostat dem 11000 dollar. Vad var de egentligen ute efter här? Får de resan hem betald, ett återvändarbidrag,?

Vädret får man nu inte hoppa över, här är milt, med ett par plusgrader och under några dagar hade vi ett av mina favoritväder, nämligen dimma. Det blir ju inte så tydliga bilder, men det är ju inte heller meningen. Men det är det där blåaktiga ljuset som tilltalar. Och det jämngrå.

Sjödimma

Sjödimma

In i dimman

In i dimman

Vid laven

Vid laven

Inte ens månen var sig lik

Inte ens månen var sig lik

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Om samhället, Tyckerier och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Om gnällighet

  1. Redan Reinfeldt borde ha lagt i bromsen istället för att öppna hjärtat. Åtminstone till den milda grad. Nu är bromsen påslagen men sent. Våra politiker har levt i sina önskedrömmar – alla utom Åkesson, tyvärr. Politikerna bör kunna driva obekväma frågor istället för populaset. Usch, nu blev jag upprörd igen.

    • norbergianblue skriver:

      Ingen politiker vill riktigt ta i de här frågorna. Lätt gjort att man gräver sin egen grav. En och annan försöker, men det blir mest ett tassande kring ett skållhett grötfat. Inte bra att bli upprörd dock, tänk på hjärtat. 🙂

  2. siggenilsson1 skriver:

    Ja, det är i alla fall – enligt mitt sätt att se det -, inte så smart att beklaga sig högljutt över såna saker -, då tror jag att människor känner precis som du gör. Ja, jag kan också bli irriterad på sånt.

  3. norbergianblue skriver:

    Ja, som nyanlända borde de ha vett att tiga, även om de tycker att vår matkultur är under all kritik. Men de som gnäller mest är nog inte samma människor, som de som kommit över vattnet i gummibåtar.Det vägrar jag att tro, Var skulle logiken finnas i det?

  4. Bert Bodin skriver:

    Jag håller inte riktigt med. Även flyktingar är individer och det finns många, många, många som uttrycker sin oändliga tacksamhet mot Sverige och oss invånare. Jag ser exempel i stort sett varje dag.

    Sedan kan man ju förstås undra över vilka illusioner flyktingar som gnäller har haft. Kan det också vara ett symptom, likt det som de svenskar som emigrerade till Amerika. Ditlockade av rapporter och trickfoton från redan ditresta, som inte ville erkänna att de själva ”gått på en nit”.

    Som sagt, det finns många olika flyktingar. De är individer.

  5. norbergianblue skriver:

    Självklart ligger det någonting i det du säger, det handlar om individer, och här i lilla Norberg där vi på kort tid fick ett folktillskott på 720 individer, mest unga män, finns det ju erfarenheter av varför problem uppstår och hur man kanske kan lösa dessa.Säkert finns bland dem individer som fått förhandsbesked om landet som flyter av mjölk och honung, Man behöver bara gå till finländarnas emigration hit under 1950-60-talet, så finns samma fenomen där.Jag har bara så svårt för människor som klagar på ganska banala saker, när de ju kommer ur fruktansvärda förhållanden, och med en mycket tung ryggsäck.Nu är det ju dessutom så att varje år lämnar både utländska och svenska medborgare, motsvarande en medelstor kommun,Sverige, och siffrorna för 1800-talets stora utvandring har för länge sedan passerats. Kanske finns de med där, de som inte hittade sitt drömland här.

  6. kalebass skriver:

    Det är inte mycket man behöver säga för att bli kallad ”rasist” i dagens samhälle. Det tråkiga är ju att det är just ett rasistiskt parti som säger det som en stor del av befolkningen tycker.
    Därav valresultatet. Nu har ju makthavarna svängt, men jag tror det är försent, ”rasisterna” har fått vatten på sin kvarn, och jag tror det tar lång tid innan det har lugnat ner sig. Undrar hur många sammandrabbningar vi får se mellan ensamkommande barn och huliganbarn… så länge det rör sig om ”barn” så…

  7. norbergianblue skriver:

    Jag har gjort ett par trevare att kommentera på din blogg, men inte lyckats. Får bara ett meddelande om att försöka igen senare. Det har väl hakat upp sig på något vis 🙂

  8. kalebass skriver:

    Det är ett par till som sagt samma sak. Vet inte vad det kan vara. Men du är verkligen välkommen att göra ett nytt försök!

Kommentera

