Tankenötter

Trodde att jag precis lyckats lösa korsordet ”Uarda-akademiens ordbok” i årets första  Lyckokryss, men hej vad jag bedrog mig. Det fattas EN bokstav, och här hoppas jag på någon flinkhuvad (?) nötknäckare, som kan hjälpa till. I nyckeln står ” framför flera på sjön”. Svaret är på fyra bokstäver och jag har de 3 sista; tta. Om det blir ”etta” eller ”åtta”, av vilken anledning? Mina associationsbanor har tydligen snörts av eller fått in blockerande störningar.

För övrigt är det gräsligt kallt här, om nätterna mellan minus 20-25 grader, och dagtid runt -16. En hel del snö har också fallit vilket gör att det mesta i den här byn ser ut som ett vykort. Men vad är vitsen med det, när man knappt kan vistas ute mer än 20 minuter?

Kallt!!

Kallt!!

Klarblå himmel och kall sol

Klarblå himmel och kall sol

Ack, denna längtan..

Ack, denna längtan..

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Korsord, Tyckerier och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Tankenötter

  1. Bert Bodin skriver:

    En ”åtta” är en långsmal roddbåt för åtta roddare och en styrman. Har jag för mig.

  2. norbergianblue skriver:

    Ha,ha, men nu är inte detta ett ordinärt korsord, det kan lika gärna gälla flera ekor med varsin roddare i. Ett annat exempel ur korsordet; ”erfaren brottsorganisation”? Det blir förstås ”vanliga”.
    Suck!

  3. Är ingen korsordslösare men tror att åtta är rätt. Låter rimligt. Såg i iphonen häromdagen att det var kallare i Sura än i Norberg! Då är nästan världen uppochner.

    • norbergianblue skriver:

      Ha,ha, det är ju faktiskt rätt åt dom! Idag har vi bara 13 minus. Nästan blida! Vad gäller korsordet får det bli åtta. Om det nu inte finns någon fackterm som otta eller attabåt. 🙂

Kommentera

