Gallerior

Ser i tidningen att det blev rena kaoset vid invigningen av nya köpcentret Mall of Scandinavia i Solna. Man kan ju hoppas att anstormningen av kunder håller i sig, men så brukar ju inte vara fallet. I just det här fallet ligger ju närmaste galleria bara ett stenkast bort i form av Solna centrum, som nu möjligen går en mindre lukrativ framtid till mötes. På 10 år har antalet köpcentrum dubblerats i vårt land, och i min ”närmaste” stad Västerås finns ju ganska nya Erikslund att tillgå, dit även Ikea flyttat till större utrymme. Samtidigt har ett par gallerior tömts på butiker och står nu med gapande tomma jättelokaler, och ändå fortsätter den här galenskapen. I USA finns många så kallade spökgallerior, på grund av sviktande ekonomi eller att kunderna har tröttnat på själva idén. Istället satsar man där på att bygga ut i stadskärnorna. Det tråkigaste med dessa enorma komplex är det ensidiga utbudet. Dressman, Lindex, H&M, Team Sportia, Intersport, Åhléns och Gallerix. Standardjättar med tillräcklig ekonomi för att klara hyrorna. Nog vore det bättre att satsa inne i städerna. Eller rent av bygga fler lägenheter?

Härliga höstdagar

Härliga höstdagar

Fukt och dimma

Fukt och dimma

Somligt ger sig aldrig

Somligt ger sig aldrig

 

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Om samhället, Tyckerier och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Gallerior

  1. Bekvämt att handla allt på samma ställe. Tyvärr blir det så att många medelstora svenska städer blir rätt tomma i centrum. Skövde till exempel. Ja, det finns nog bättre exempel.

    • norbergianblue skriver:

      Det som är trist är väl utbudet av butiker i galleriorna. Illa om alla män går omkring i tröjor man känner igen från Dressman. Eller kvinnorna i en skrynklig blus från H&M. Man får lite kinesisk Mao-känsla av det hela.För att inte tala om en skyskrapesilhuett á la New York från Gallerix att hänga på industriväggen..Mindre butiker med ett lite annorlunda sortiment har ju aldrig råd att hyra in sig i de jättelika köptemplen.

  2. Bert Bodin skriver:

    Här i Luleå finns samma fenomen. Vi har Storheden någon mil utanför stan, med alla de där standardkedjorna. Men på senare tid har man också lyckats vända trenden och utveckla centrumhandeln. Tack och lov. Storheden lockar till storköp, eller till köp av skrymmande grejer. Granngården t.ex. handlar jag rätt mycket på. Den affären skulle inte passa i centrum. Vi har tre stora gallerior i absoluta centrum. Den äldsta från 1954, vilket lär vara världens första shoppingcenter. Några månader efter invigningen (som jag var med på) öppnades en liknande historia i USA, Minneapolis om jag inte minns fel.

  3. norbergianblue skriver:

    Jag var också med på invigningen 1954, och har förstås ett speciellt gott öga till Shopping, som ju också är lagom stort och helt annorlunda byggt, man får en härlig känsla av att kliva omkring som på ett fartyg.Nu känner jag hur nostalgin får grepp om mig, och då tänker man inte riktigt klart och logiskt. Där på Shopping hämtade jag ut mina första glasögon, fula bågar och glas, tjocka som flaskbottnar. 🙂

  4. norbergianblue skriver:

    Jag minns inte invigningen av Bergnäsbron, men att det pratades om den som landets längsta bro. Jag var säkert 8-9 år innan jag åkte över i bil. Men invigdes inte den samma år som Shopping? Det är inte mycket jag kommer ihåg från 5-årsåldern i övrigt. Jo, solförmörkelsen, förstås, då var jag livrädd. 🙂

  5. Gubben skriver:

    Visst var det fint på Mall of Scandinavia. Fast behövs det verkligen ännu ett köpcentra? Får inte riktigt ihop hur allt ska fungera då vi även ska shoppa mer klimatsmart. Tror vi kommer få se spökcentran i sverige också.

Kommentera

