Nato? Nja…

Enligt statistik tycks jag vara en typisk socialdemokrat. Jag vill nämligen inte att vi ska gå med som fullvärdiga medlemmar i Nato. Jag vill att vi ska fortsätta vårt dubbelspel, precis som under kalla krigets dagar, och spela under täcket med dom stora och hotfulla runt omkring oss, och samtidigt förklara oss neutrala, så att ingen får för sig att bomba oss ner till stenåldern. En otroligt feg attityd och inställning. Det känns tryggt. Så var det avklarat. Från det ena till det andra testade jag en ny  produkt på Ica idag. Är ju född i Nederluleå och har ätit en hel del palt i mina dagar, underbart gott om man inte äter dem alltför ofta, då de har en förmåga att blåsa upp bilringarna runt midjan. Det är väl de förhatliga kolhydraternas fel. Nu har Ica tagit hem en förpackning färdigkokt Pitepalt, sex stycken för drygt 40 kronor, som jag inte kunde låta bli, förstås. Jag blev väldigt besviken. Jag har trott att även Pitepalten, precis som gråpalten, innehåller en blandning av korn-och vetemjöl. Men här var det enbart vetemjöl och då smakar det ju precis som kroppkakor eller kams. Antagligen är jag ute och cyklar, då produkten ges ut av Piteortens chark. Och de borde ju veta.

Hösten kulminerar här just nu ifråga om färger, och klar, hög luft med sol som faktiskt fortfarande värmer. Vissa butiker har redan plockat fram tingeltangel till julgranen, men det får man väl försöka ignorera.

Hemmavid

Hemmavid

Inte en susning, men fint!

Inte en susning, men fint!

Ännu inte upptagen

Ännu inte upptagen

Bara ett löv

Bara ett löv

Västanfors, Fagersta

Västanfors, Fagersta

Lite svårare att bärga

Lite svårare att bärga

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Om samhället, Tyckerier och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Nato? Nja…

  1. Bert Bodin skriver:

    Jag tycker frågan är skitsvår att besvara. Egentligen är jag nog neutral. Ryssland kan jag inte med, av olika skäl. Inskränkt och demagogiskt styrt.

    Å andra sidan är jag heller inte särskilt imponerad av t.ex. USA. I mångt och mycket ett u-land. Ett u-land med imperiedrömmar, särskilt om de slipper ta ansvaret när de har ställt till med elände. Dessutom … Allt SKRÄP som kommer därifrån och som vi så glatt anammar. Näe …!

  2. norbergianblue skriver:

    Det är bara den här dubbelmoralen hos oss svenskar som är så svår att i acceptera, vilket ju inte minst märktes under andra världskriget. Och vi är nog inte modigare eller mer rakryggade idag. Ett land av mjäkiga medlöpare till vad som helst om det kniper. Insikten skaver, om man säger så. 🙂

  3. Njo, dubblmoral, feghet eller dipolomati. definitioner med olika laddning. Tänker att man måste ta så stor eller liten plats som man har kraft eller mandat att påverka. Kan man inte påverka kan det vara smart och konflikthämmande för alla parter att faktiskt hålla en låg profil.

    Från det ena till et andra. Det var längesedan jag var ut och kikade på bloggar, men blir glad och lite trygg av att gå in här. Vi började nog blogga ungefär samtidigt, Norbergian. Tycker att det är lite fint och höstbilderna är verkligen skönt vilsamma och vackra.

    • norbergianblue skriver:

      Tackar för det, och vad beträffar Nato, så håller jag med, låg profil, men då borde vi inte heller inte lägga näsan i blöt överallt. Men som vanligt kan vi inte bestämma oss för antingen -eller. Det blir ” mellanmjölk”. Ha det gott 😊

      Skickat från min iPhone

  4. Jag litar inte på ryssen, inte ett skvillevitten, och det verkar kvitta vilka som styr. Litade nog mer på Gorbatjov än Putin. Fast Gorby styrde ett rike i nedan, orkade inte ställa till med så mycket jävelskap. Tycker vi borde gå med. Av rädsla för ryssen, inte så mycket mod.

  5. norbergianblue skriver:

    Jo, det kändes lugnare med Gorbatjov, han införde ju också det som kallades glasnost och som innebar ett lite öppnare samhälle med mer åsiktsfrihet.Gud vet var den lilla friheten tog vägen.Men om vi går med i Nato känns det som om vi öppnar upp för en ryssraka till Sverige, ingen” neutralitet” som skyddar oss längre, och jag litar inte alls på att omvärlden ställer upp i ett sånt läge. Och vårt eget försvar får väl betraktas som närmast skrattretande. :-/

Kommentera

