Bokmässa, rosor och vatten

Årets bokmässa i Göteborg är över, eller möjligen överstökad, då det känns allt jobbigare att befinna sig där många timmar i sträck. Dessutom blir narcissismen allt påtagligare, vilket förstås kan ha med mitt eget åldrande och tilltagande cynism att göra. Det är inte klokt vad människor kan förmå sig till för att få synas och höras, utan att nämna någon särskild. Långa signeringsköer på många håll i alla fall, där alltid lika populära Jan Guillou fick konkurrens av Alex och Sigge, dvs Schulman och Eklund som har mer än 300 ooo lyssnare i veckan på sin podcast. Här var de aktuella med sin bok ”Tid-livet är inte kronologiskt.” Alex Schulmans krönika i Aftonbladet läser jag gärna, den senaste om just hur bokmässans strama elegans  fram på nattkröken förbyts i fylla och allmän dekadens. Skönt är det i alla fall att vid lunchtid ge sig ut för att andas frisk luft (nåja) ,och just den här helgen också lapa lite höstsol. Ströva en stund i Trädgårdsföreningens fantastiska grönska med en av Europas främsta rossamlingar, runt 1200 sorter. Inte mycket kvar av dessa nu, men ett par stycken lyckades jag fånga på bild. Passar på att rekommendera ett fint inköp på mässan, en bok om universum, eller rättare sagt om ett multiuniversum, vars storlek vi ännu bara kan ana oss till. Skriven på lättbegriplig svenska, där man inte behöver vara raketforskare för att ta till sig innehållet. Författaren, Ulf Danielsson, är professor i teoretisk fysik, men låt inte detta skrämma er. ”Mörkret vid tidens ände” är värd varenda en av de 199 kronorna.

Saltholmen,Göteborg

Saltholmen,Göteborg

Fiskehamnen

Fiskehamnen

En djuping was here

En djuping was here

En som ännu inte gett upp

En som ännu inte gett upp

Ljuvlig blekrosa färg

Ljuvlig blekrosa färg

Ett av få inköp på bokmässan

Ett av få inköp på bokmässan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Om böcker, Utflykter och resor och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Bokmässa, rosor och vatten

  1. Du passade på att besöka några lugnare ställen än Svenska mässa. Det gjorde du rätt i tycker jag. Har varit på många Bok & Bilbliotek och känner mig lika vilsen varje år. Bäst om man hittar något trevligt seminarium. Nu blir det nog inga fler besök. Men Göteborg är faktiskt ganska bra att ströva omkring i, om man hittar bortanför Avenyn.

    • norbergianblue skriver:

      Göteborg är en pärla, som alla andra vattenstäder. Men det finns en helt annan stämning än i exempelvis Stockholm, där man tycker sig bevista en gigantisk teaterföreställning ibland ute på stan.Kanske har inte det tröttsamma uttrycket ”Oh, my God” hittat till Götet ännu. 🙂

  2. Gabrielle RW skriver:

    Tack för fint inlägg och vackra bilder. Länge sen jag var på bokmässan och det har säkert blivit stökigare och mer knökat med folk sen dess. Men då – 90-talet nån gång – var det roligt. Jag gillar också Göteborg, trevligt att gå omkring där.
    Stockholm som teaterföreställning känner jag inte riktigt igen men jag är väl hemmablind förstås.

  3. norbergianblue skriver:

    Jag har besökt bokmässan varje år sedan början av nittiotalet, och förvånats över de stigande besökssiffrorna, men i år tyckte jag mig märka ett trendbrott. Lite mindre folk än vanligt under åtminstone lördagen, men det har jag ingen statistik på. Missförstå mig rätt när det gäller Stockholm, jag älskar den stan, men det är den där lätt tillgjorda attityden hos framförallt många i yngre medelåldern, som blir frustrerande i längden, och då handlar det nog inte om genuina stockholmare. Eller också börjar jag bli gammal. 🙂

Kommentera

