Inget går ihop

Det mesta i media idag handlar förstås om flyktingfrågan och om rasism. Jag har också läst att de värsta rasisterna finns inom den lågutbildade arbetarklassen, företrädesvis bland unga män. I min lilla kommun med mellan 5- 0ch 6000 invånare, där vi tagit emot runt 700 flyktingar  och där en stor del av invånarna tillhör just arbetarklassen, har jag inte märkt av någon påtaglig avoghet mot de nyanlända. En del mindre problem naturligtvis, som väl får skyllas på den enorma kulturkrocken. I Danderyd däremot,som ju också innefattar Djursholm, har man släppt in 48 personer plus 19 ensamkommande barn under 2015. Djursholm har den högsta medelinkomsten i Sverige. Då kan man väl anta att de också har hög utbildning och knappast tillhör den s.k. arbetarklassen. Det är svårt att få ihop det här. Enligt professor Mikael Holmqvist, som skrivit en bok om Djursholm,handlar det inte om rasism. Här gäller det att bevara en estetisk, social och kulturell aura, och där passar inte stora flyktingströmmar in. Återstår att se om Stefan Löfvén får igenom sin tvingande lag, som innebär att alla kommuner måste ta emot flyktingar, aura eller inte.

En liten comeback för sommaren idag, 17 grader varmt och soldis. Men nätterna är kalla,och tidigt imorse var det 5 grader. Är nog lite underligt funtad, för om ett par veckor kommer jag som vanligt att börja längta till julen. 🙂

Svågerns koloniträdgård

Svågerns koloniträdgård

Datura

Datura

Alltid en sväng till Saltis

Alltid en sväng till Saltis

En boende på Beckholmen

En boende på Beckholmen

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Om samhället, Tyckerier och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Inget går ihop

  1. kalebass skriver:

    Jag tror inte heller att det, i dom flesta fall, handlar om rasism, utan om kulturkrockar och en inneboende avoghet och misstänksamhet mot främlingar. Att enbart flytta från storstaden till den lilla (som undertecknad),KAN faktiskt innebära isolering, och t.o.m. mobbning (skolbarn). Det kan ta lång tid innan man blir ”godkänd”, av den lilla stadens ursprungsbefolkning ! Skulle man dessutom komma från en annan kultur så kan det nog skära sig ordentligt. Men, vi får hjälpas åt så gott vi kan.
    Julen försöker jag inte tänka på, inte än… men hösten har jag inget emot !

  2. norbergianblue skriver:

    Det kan väl ligga något i det,flyttade som barn från Luleå till Gävle, och det var inte nådigt att komma med den dialekten och dom kläderna. Eländet varade i flera år, och då handlade det ändå om en flytt inom landet.Människan är ett märkligt djur. 🙂

  3. Bert skriver:

    Det är nog så att det är svårt att sätta likhetstecken mellan olika kommuner och ”klasser”. Här i Norrbotten har vi t.ex. Råneå (3,5 mil från Luleå) där flyktingar alltid blivit väl emottagna och är en normal syn i samhället. 2000 invånare.

    Gunnarsbyn, (Bodens kommun) som har ca 150 bofasta, har fått ett flyktingboende mitt i byn med ett tjugotal flyktingar. De anordnade fest tillsammans härom helgen. Succé. Lång länk nedan. Hoppas den funkar.

    Måndag eftermiddag i Gunnarsbyns Folkets Hus, Råne Älvdal.Ett gäng från det nyöppnade asylboendet lagar byamiddag….Posted by Fredrik Broman on den 31 augusti 2015

    • norbergianblue skriver:

      Svårt att jämföra olika kommuner och klasser, javisst, men det är ju det som görs hela tiden, och alltid får man läsa att det är just hos lågutbildad arbetarklass, som de största problemen med rasism uppstår.Kanske är jag extra känslig då jag ju hör till den gruppen själv, gymnasiekompetens är ju inte mycket att komma med numera.Men rasist är jag banne mig inte. 🙂

  4. Gabrielle RW skriver:

    Tack för intressant inlägg med kloka funderingar – och så vackra bilder på det! Nej, julen längtar jag inte efter. Vill ha sommaren kvar så länge det bara går och hoppas sen på en riktigt vacker höst med klara fina dagar och den där speciella luften och det där ljuset som jag ibland tror bara finns i Sverige….

    Vad gäller hur olika kommuner ställer sig finns en lista i Aftonbladet i dag. Där framgår att Norberg har 94,5 asylsökande per 1000 inv. Motsvarande siffra för min lilla barndomsstad Söderhamn är 39,6. Hm…hyggligt bra ändå.
    Här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21388389.ab

    • norbergianblue skriver:

      Julen borde man väl inte längta efter i min ålder, det handlar väl om ett stadium i min utveckling, där jag har stagnerat. Bara alla dessa levande ljus, alla stjärnor och ljusstakar i fönstren under kvällspromenaderna.Får väl trösta mig med att jag kommit över det där med tomten åtminstone. Vad gäller asylsökande kan man bara hoppas att alla kommuner som kan, ställer upp. Med lite ansträngning borde varenda en kunna hjälpa till så att vi tillsammans ror den här situationen iland. 🙂

  5. I min födelseort – Surahammar – är man van vid invandrare. Finnarna kom i mängder för att arbeta på järnbruket. Visst hörde man finnjävel uttalas ibland men inga större motsättningar. Och på 50-talet hade nästan ingen någon utbildning. Så. Och alla som pluggade flyttade ifrån Sura. Men så är det fortfarande – även här i Hjo. Vilket förstås är ett problem i sig. Men vad göra?
    Såg förresten att SD har fler akademiker som sympatisörer än vad Folkpartiet har. Och om det nu är så att SD har uppåt 20 % av opinionen, är alla dessa verkligen rasister? I så fall är det illa.

  6. norbergianblue skriver:

    I Sandviken där jag började vuxenlivet med min lilla familj, fanns också många finländare. Som fick rykte om sig att bryta upp parketten och odla potatis i vardagsrummet,eller sätta på alla plattorna på spisen i köket, hälla på vatten och bada bastu. Och annat lika tramsigt. I själva verket ett hårt arbetande folk som trasade sönder alla våra surt upparbetade ackord, och i många fall fortfarande inte talar en begriplig svenska. Vad kan det bero på? Tror inte heller att alla som röstar på SD är rasister. De ser väl helt enkelt bara problem framåt. Inga lösningar.

    • Jo, det stämmer att de odlade potatis i vardagsrummet – man sa så i Sura också. Jag tror att finnarna ser svenskarna som storebror och överklass. Eller sig själva som underklass. Det kan vara en förklaring.

  7. norbergianblue skriver:

    Jo, det är möjligt. Till skillnad från Norge. . 😀

Kommentera

