Sinnesintryck

1867 registrerades AB Thorshammars verkstad strax utanför Norberg. En småindustri med, som mest, 33 arbetare vilka tillverkade föremål av mestadels mässing och koppar, men också en del tenn. Ljuskronor, prydnadssaker, ljusstakar, kranar och kopplingar. Verkstaden ligger mycket vackert, just nu i skiraste grön vårskrud intill ett vattendrag, där det lilla fallet en gång drev de remdrivna maskinerna via en vattenturbin. Mässingstillverkningen fortgick ända in på 1960-talet, men numera är det ett byggnadsminne och för mig ett fint utflyktsmål om man tar med kamera, termos och en macka. Det är härligt att sitta ner och lyssna till porlande vatten och det just nu vårliga fågelkvittret.

En helt annan upplevelse, att senare ta bilen och sakta glida genom området som härjades av skogsbranden förra sommaren. Jag steg ur för att ta någon bild, trots att jag egentligen inte hade någon lust.Det finns nämligen inga ljud. Inget mjukt susande av vinden i trädens kronor,inget knäppande och knakande från markens alla skygga smådjur, inte en enda  fågel som sjunger vårens lov. Det är absolut tyst. Och mycket obehagligt.

Thorshammar

Thorshammar

Thorshammar, baksidan

Thorshammar, baksidan

Efter branden

Efter branden

DSCN4605

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Tyckerier, Utflykter och resor och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Sinnesintryck

  1. Elisabet skriver:

    Oj, det tänker man kanske inte på .., att ljuden försvinner med branden. Ruggigt.

  2. Tyckte jag såg någon rubrik i Vlt om att djurlivet börjar återvända. Men det förstår jag av dina bilder att det inte finns något liv alls. Men visst läste jag något…

  3. norbergianblue skriver:

    insekter brukar ju komma tillbaka snabbt, men där vi traskade omkring har ju i stort sett alla träd, både svedda och genombrända forslats bort. Vet inte om större djur är så mycket för öppen planlösning. 🙂 Däremot har det kommit upp en del grönska på marken, fråga mig bara inte vad det är. Och jag läste i tidningen att länsstyrelsen har hittat fornlämningar och vill ha 2 miljoner för att undersöka saken. Alltid något, sa fan…

  4. norbergianblue skriver:

    Jo, i utkanten av brandområdet strövar det säkert omkring djur för att leta nåt att äta. Där finns ju en hel del träd som står kvar och marken är inte bränd på djupet.Där jag tagit mina bilder är det väldigt illa, men det finns områden där det ska planteras nytt redan under 2015. Men då är det tydligen snytbaggar att oroa sig för…..:-/

Kommentera

