Konst eller konstigt

Sitter här och funderar över vad som egentligen är konst,med anledning av årets vårsalong på Liljevalchs, som hade sin sista dag igår. Går konstnären på känsla? Åstadkommer hen sitt verk på grund av en oemotståndlig lust att ge uttryck för något? Eller är det så emellanåt att hen suktar efter publik och publicitet och därför söker skapa något sensationellt eller makabert att visa upp. Något som tidningarna hakar på direkt. I de visserligen få, men dock tidningar jag läst finns Joakim Allgulanders  verk ”Burned” med. En solstol i neonteknik, som ger, åtminstone mig, lite obehagliga vibbar, tankar på stolen man avrättar människor i. Men kanske skulle den lysa upp vintermörkret på balkongen  om några månader ? Jag är däremot löjligt förtjust i alla sorters miniatyrbyggen. Som Lars Aggers ”Farkost 2”, En mullvadsliknande tingest i plåt och aluminium, på hjul, och med vissa trädetaljer. Den har jag tagit flera bilder på. ”Frukost” kallas Maja Michaelsdotter- Erikssons handtuftade matta på en och en halv meters bredd, med ett mönster av stekt ägg med bacon, och något som liknar vita bönor i tomatsås. En kul ide, men om man vill ha den på golvet vet jag inte. Jag skulle förmodligen gå omkring konstant hungrig.

 

Eva Fluur Jonsson arbetar i porslin och keramik, och hennes bidrag ”No title” är väl satt för att få igång åskådarens egen fantasi. En porslinsfigurin med drag av de vackra balettdansöser och högreståndsdamer, som var så populära att ha på fina hyllan under 1950-talet. Det är bara det att den här fint klädda flickan är- ja, nästan ful, rent ut sagt. Lätt att bli förvirrad när det liksom inte stämmer med invanda begrepp. Klurigt, och skakar om lite bland de få hjärncellerna. En otäck en måste jag ta med här som slutkläm. Thomas Karlssons ”Uggla”. Förra året hade han med en mängd småfåglar, snyggt hopknåpade av ölburkar. I år en enda uggla, men vilken uggla sen! Komponerad av vikta fotografier, och det är en bild av honom själv, som utgör ansiktet. Jag gick förbi den flera gånger, och fick en känsla av att den följde mig med blicken. Usch! Får väl sluta titta på Svt:s serie Jordskott.  Men konst ska ju beröra.

Man måste ta med lite väder också. Här är dagslångt småregn, en grad varmt, och ganska dystert, men det grönskar så smått och man man slipper tvätta fönster inför påsken. Hoppas ni får en glad och ljus  sådan!

Burned  Joakim Allgulander

Burned
Joakim Allgulander

No title Eva Fluur Jonsson

No title
Eva Fluur Jonsson

Farkost 2 Lars Agger

Farkost 2
Lars Agger

Frukost Maja Michaelsdotter Eriksson

Frukost
Maja Michaelsdotter
Eriksson

Och så Thomas Karlsson Uggla

Och så Thomas Karlsson
Uggla

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i konst och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Konst eller konstigt

  1. Gillar Burned. Inga associationer till elektriska stolen hos mig. Vore fräck att ha på glasverandan när höstmörkret sänker sig.

  2. norbergianblue skriver:

    Ungefär min sambos kommentar. Kanske har ni ett mera robust själsliv, låter inte fantasin skena iväg.Takes all kinds, you know…..

  3. Elisabet skriver:

    Nästa gång vi åker till Sthlm ska det verkkligen bli ett besök på Liljevalchs! Absolut. Tack för att du berättade.

  4. Bert Bodin skriver:

    Jag gillar ugglan.
    Själv har jag aldrig varit på Liljevalchs. Vet inte ens var i Stockholm den salongen ligger.

    • norbergianblue skriver:

      Ligger på Djurgården inte långt från Gröna Lund.Jag gillar också ugglan även om den är lite skrämmande. Det är väl de där mänskliga dragen runt ögonen. 🙂

  5. Myrhammar skriver:

    Håller med om att gränsen mellan konst och konstigt kan vara hårfin. 🙂 Men det är också spännande på något vis!

  6. norbergianblue skriver:

    Jo, jag tittar gärna på konstig konst också. Svårt att gå förbi ett galleri utan att ta en runda. 🙂

Kommentera

