En veckas miljöombyte

Fråg int!

Fråg int!

Min sambo och jag har åtgärdat en brist i vårt förråd av erfarenheter. Vi har varit på Mallorca under en vecka, i själva hjärtpunkten Palma, där vi har en del av släkten boendes under vintermånaderna. Det var med en viss tvekan vi gav oss iväg, fullmatade med fördomar om hiskeliga hotellkomplex, grisfester och svensk praktfylla. Det blev till att tänka om. Mallorca är en fantastisk ö, och Palma en alldeles underbart lagom storstad. Vi lyckades pressa in det mesta av det vi föresatt oss. Besökte 1400tals-fästningen Castell de Bellver med sina många romerska pelare och statyer, den stora katedralen La Seu som blev färdig i början av 1600-talet, vi åkte urgammalt, långsamt tåg mellan Palma och Sòller, en sträckning som tog oss genom vackra olivlundar och prunkande trädgårdar, vi strövade runt i området bakom katedralen med sina trånga gränder, småbutiker och barer. Allt vill man hinna med. Värdfolket bjöd oss på en drink på Bar Abaco, ett osannolikt gammalt borgarpalats med fantastiska blomsteruppsättningar, halvt utspillda fruktkorgar, palmer, fontäner, gigantiska kandelabrar med levande ljus och en stor öppen spis. Allt till vacker klassisk musik i bakgrunden. Min drink var stooor, och räckte länge. Ett ställe som egentligen trotsar all beskrivning, det måste upplevas. Långa promenader längs havet hann vi förstås också med, och de yachter och båtar som låg längs hamnarna skulle vi inte ens ha råd att backa ut därifrån. Och alla dessa blommor längs vandringslederna! Värdfolket hade gått samma väg tidigare, men det blev ändå en del omvägar, då minnet svek dem och de hade lite olika åsikter om vänster och höger. Men längs vägen hade hyggliga mallorcaner (?) ställt ut korgar med apelsiner till trötta vandrare, och den som jag plockade åt mig är nog den godaste frukt jag ätit i mitt liv. Ett litet minne som jag kommer att bära med mig länge. Inget negativt att ta upp? Möjligen ett besök vid ett gammalt Francofängelse med små mörka celler, insprängda  i förfallna, graffitiprydda bunkrar. I närheten fanns gravarna. Cirkelrunda jordplättar med ett planterat träd i, och en namnförsedd metallplatta. Ett ställe med långa, mörka skuggor. Men trots att jag letat på nätet har jag inte hittat någon information om detta ganska omfattande område, som idag till stor del tycks fungera som rastplats för hundägarnas ögonstenar.

Kan heta vad som helst

Kan heta vad som helst

Mandelträd

Mandelträd

Väldigt gul i alla fall

Väldigt gul i alla fall

Trångt om saligheten

Trångt om saligheten

Mörker och elände

Mörker och elände

Grav vid fängelset

Grav vid fängelset

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Utflykter och resor och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till En veckas miljöombyte

  1. Så roligt med en Mallorca-resa. Mången svensk fyllehund har lullat omkring där, men ön lär ju vara fantastiskt fin. Hustrun är på väg dit, till och med väninnor, i april. Vi annars inte så bekanta med ön.

  2. Gabrielle skriver:

    Ja, Mallorca har ju ett gammalt smått skamfilat rykte. ”Alla” åkte till ”Mallåkra” – och det var nästan snudd på svenskt efter vad man hörde. Under senare år har jag bara hört gott om ön från nära och kära som varit där – grönt, vackert, härliga vandringar, vackra gamla byggnader m.m. Jag har inte varit där, kanske borde prova nån gång – efter alla lovord! Och det är ju nåt visst med öar.

  3. norbergianblue skriver:

    Bara den mycket långa strandpromenaden är värt en resa.Och bergen med alla vandringsleder. Och slott och borgar. Ingenting var så illa som jag befarade,inte ens en kackerlacka lyckades vi hitta. Där fick man för sina förutfattade meningar. 🙂

  4. Bert Bodin skriver:

    Mallorca är fint. Palma är mysigt. Abaco har jag varit på. Där släppte de ut kilovis med rosenblad vid midnatt, när jag var där. Vi hade rosenblad i håret såväl som i drinkarna, minns jag. Palma har blivit lite ”Barcelona-inne” på senare tid.

    Första bilden visar någon variant på fikonkaktus. Den gula är en Echeveriaart.

  5. Någon på hotellet kallade Palma för lilla Barcelona, men där har jag inget att jämföra med. Om det blir någon mer Mallorca-resa, tror jag att man kan kryssa över från Palma.Tack för upplysningen om den gula blomman, har letat på nätet förstås, men inte hittat den.Nu blir det ju betydligt lättare. 🙂

  6. Myrhammar skriver:

    Det ser härligt ut! Så skönt att fyllas av blommor, nya intryck och sol innan våren lossnar på riktigt i Västmanland. Vilka fina bilder! 🙂 Alltid kul när fördomar spricker.

  7. norbergianblue skriver:

    Det är inte lätt med fördomar, men om man anstränger sig lite kan man ju knäppa hål på en och annan. 🙂

Kommentera

