Att söka hjälp

Hjälp kan man ju behöva ibland, inte bara vad gäller hälsan, utan mera som samhällsmedborgare. Jag var för en kort tid sedan i behov av att få en F-skattsedel, med anledning av en mindre  extrainkomst som regelbundet kommer att dimpa ner på ett särskilt konto. Jag insåg genast att jag behövde lite vägledning i hur man fyller i blanketten, då jag aldrig varit i kontakt med momsregistrering, egenavgifter och dylikt. Glad i hågen åkte jag till närmaste Skattekontor. Jag bor mitt emellan 2 städer så det var bara att välja en. Det gick inget vidare. Jag räckte fram mitt halvt ifyllda papper, och ställde ett par frågor till mannen bakom glasrutan. Han tittade lääänge på blanketten, räckte den tillbaka till mig och sa lugnt- Ja, men det ser bra ut-. Han visste med andra ord lika lite som jag. Jag gjorde ett nytt försök i staden åt andra hållet. Samma sak där, men fick i alla fall reda på att momsen i mitt fall skulle röra sig om 25 %. Fick dock av min ”kund”, som köper mina produkter reda på att momsen är 6 %, turligt nog innan den första fakturan gått iväg. I både dessa närkommuner huserar Skatteverket, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan i samma lokal. Kan det vara detta som är kruxet? Rörigt och virrigt, svårt att få kompetent personal, och alla kan lite om något, men ingen kan sitt jobb fullt ut.

Man kan i alla fall glädja sig åt att våren kan anas, här i närheten har krokusen kommit upp. Men ett och annat bakslag blir det väl som vanligt. Ett lätt regn idag har tärt ordentligt på snötäcket, och småfåglarna är alldeles vilda av sångglädje. Och så är det ju ljuset!

Lite barmark

Lite barmark

Full fart på vattnet

Full fart på vattnet

Vårhimmel?

Vårhimmel?

Lugn skymning

Lugn skymning

 

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Om samhället, Tyckerier och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Att söka hjälp

  1. Ett par tusenlappar extra i månaden skulle sitta fint. Ett litet lagom panchisjobb, det är bara att höra av sig.

Kommentera

