Om just ingenting

Språkpolisen här igen. Rubriken ovan är satt, för att så många inte bryr sig ett dyft om språkfrågor. Många retar upp sig till hjärnblödningens gräns, om man påpekar vikten av ett hyggligt grammatiskt språk, åtminstone för dem som har skrivandet som yrke, eller har höga samhällspositioner. Ett exempel från en artikel om nyfattigdom: paret har sålt deras värdesaker, för att få ihop till mat. Här förhåller det sig så, att paret ingalunda stulit andras saker och sålt dessa. De har sålt SINA saker. Medan jag står i köket och eftersteker  kotletter, läser jag följande korta mening i en, för övrigt, både trevlig och rolig krönika: jag har aldrig kunnat gjort det.  Här överlåter jag åt eventuella läsare att hitta den språkliga grodan. En mig närstående  hittade inget fel alls. Ett annat fenomen som uppträder allt oftare i intervjuer, är alla småord som fått inflytande från engelskan. Lyssnade aningen förstrött på radion, men hajade ändå till vid  intervjuobjektets  svarsreplik:  jag har en djup förståelse av det. Låter inget vidare. Däremot är det roligt med nya ord som kommer till med den yngre generationen. Ord som är svenska men får en annan betydelse. Du är ägd! Det är vad man får höra om man förlorar kampen i något spel på nätet. En närmast komisk förvanskning.

Färdiggnällt för den här gången. Det har snöat rejält här, och Engelbrektsloppet kan gå av stapeln nästa helg utan större problem.Det är tur att jag aldrig införskaffat någon skidutrustning. Skönt att ha något att skylla på, menar jag.

Vitt,vitt,vitt!

Vitt,vitt,vitt!

Fuskfönster

Fuskfönster

Insnöad

Insnöad

Solskuggor

Solskuggor


 

 

 

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Tyckerier och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Om just ingenting

  1. Vem bryr sig egenkligen? Oss språkpoliser emellan.

  2. Bert Bodin skriver:

    Det där med dubbla supinumformer retar mig. Förekommer ofta. ”Kunnat gjort” är vanligt. Men det är väl någon som haft haft lite bråttom i skolan, kanske. 😉

    Håll fanan högt.

  3. norbergianblue skriver:

    Yes,fanan fladdrar i vinden! 🙂

Kommentera

