Funderingar i julmånaden

Man kan väl lugnt säga att antalet tiggare i Sverige har exploderat i antal under de senaste åren. Många kommer från Rumänien, vissa närmast från Danmark, då dansk polis åtminstone i Köpenhamn, kör bort tiggarna, som då söker sig vidare till Sverige. Jag har mycket svårt att ha en vettig åsikt om tiggare och deras sätt att försörja sig. Det är ofta svårt att gå förbi utan att lägga en slant i muggen eller lådan. Samtidigt kan vissa situationer göra mig helt förvirrad och nästan lite beklämd, då jag antagligen inte förstår alla koder, eller hur jag ska förhålla mig. På byn här, sitter en kvinna strax innanför dörren till livsmedelsaffären, och efter att ha handlat en dag, sträckte jag, på vägen ut fram en tjuga, för att lägga den i hennes lilla låda. Hon tog tjugan ur min hand, stoppade den i fickan, grep tag i min arm och pekade med den andra handen mot ett tomt,hopknycklat paket, som innehållit Alvedon, under det att hon höll en monolog på ett för mig helt obegripligt språk. Men så pekade hon mot kassan inne i affären och åter ner på paketet och sträckte fram handen. Hur hade ni tolkat detta? Borde jag ha gått in och köpt ett paket Alvedon? Ville hon bara tala om att detta förnedrande liv kan ge vem som helst huvudvärk, och att butikspersonalen inte är trevlig och tillmötesgående? Inte vet jag. Men faktum är att det kändes nästan lite skamfyllt. Som om det var futtigt att bara komma med en tjuga. Och att hon påpekade detta.

Något ska väl sägas om vädret också. Vackert frostigt, soldis med någon kallgrad, men fortfarande ingen snö. Det ser ut att bli en grön jul.

Vid ån

Vid ån

Frost

Frost

Fika på Elsas. Halverad saffransbulle fylld med mandelgrädde. Det,ni!

Fika på Elsas. Halverad saffransbulle fylld med mandelgrädde. Det,ni!

Morgonsol

Morgonsol

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Tyckerier och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Funderingar i julmånaden

  1. Elisabet skriver:

    Vilka underbart vackra bilder du har tagit! Och detta med tiggeri är så himla svårt. Nu bor jag ju på landet och sällan, sällan inne i stan, men där är det ju som på alla andra ställen. Jag håller helt och hållet med dig i det svåra hur man ska bete sig. Det är ju orimligt att ge alla och jag tycker att det skulle sättas mycket mer press på hemländerna .., det här blir ju en ohållbar situation för alla.Oj, så svårt det är. Pv:s bror med fru tog hem två tiggare, gav dem ett dagsjobb med bra lön + mat och pengar till deras barn i Rumänien. Det var ju sanslöst bra gjort, men det går väl då under ”svartjobb” och blir fel någon annanstans 🙂

    • norbergianblue skriver:

      Jag bor ju inte heller i någon metropol precis, här bor drygt 5000 människor, men tiggare har vi ändå.Och nu börjar det bli kallt också, men jag vet egentligen inte vilket ansvar kommunen har när det gäller just tiggare. Inte heller var de bor. Pv:s bror tycker jag ändå gjorde en fin insats. Ibland får man se mellan fingrarna. 🙂

  2. Elsas är trevligt och fint, och det är Norberg också.
    Gillar inte dessa tiggare alls, vi har tre stycken här i Hjo. I Göteborg hur många som helst. Helt klart besvärande eftersom det aldrig i min tid varit en del av stadsbilden. Märkligt. De enda tiggare jag sett här i landet tidigare är fyllona i Göteborg på 70-talet då jag flyttade dit. 50 öre till en fika, som de sa. Fast det var väl inga riktiga tiggare. Jag tror att romerna i Rumänien ses mer som ohyra än människor. Det är inte lätt. Synd om dem är det i alla händelser.

    • norbergianblue skriver:

      Jo, nog måste man tycka synd om dessa stackare. Vad har dom för möjligheter att ta sig ur sitt elände om dom inte ens betraktas som människor? Men jag tycker ändå att det borde sättas lite press på deras hemländers regeringar. Det är väl där som förändringar kan göras, för att åtminstone ge dem en dräglig tillvaro. Svårt är det, mycket svårt.

  3. Krönikören skriver:

    Det är svårt det där. Här i storstan är det i det närmaste omöjligt att ge till alla, dels skulle man bli ruinerad och dels aldrig komma dit man ska. Plus alla dem som går omkring i tunnelbanevagnarna. Nej, inte lätt. Jag ger ibland till den som sitter utanför min mataffär. Om han hade gjort likadant som hon gjorde med dig vete gudarna hur jag hade tolkat det. Som att hon ville köpa alvedon?

  4. norbergianblue skriver:

    Nej, ge till alla är ju en omöjlighet, åtminstone med det jag har att röra mig med varje månad. Men ibland undrar jag hur de tar sig hit. Det kostar ju en del. Och över julen hörde jag på radion att en del av dem åker hem, för att fira med familjen.Det unnar jag dem av hela mitt hjärta, men det måste ju också kosta en del. Sedan undrar jag , som jag påpekat ovan, om kommunen är skyldig att göra något? Till exempel mat och tak över huvudet, när det blir riktigt kallt?

  5. Bert Bodin skriver:

    Här i Luleå har kommunen 1) bekostat hemresa till Rumänien 2) ordnat logi. Allt enligt sociallagen, där de som vistas i kommunen och är EU-medborgare har rätt till hjälp.
    Det som hänt är att 45 personer nu trängs i en omöblerad fyrarummare. Att de som fick hemresa betald vände om och kom tillbaka efter några veckor. (Men då får de inte hjälp fler gånger.)

    Jättesvårt!

    Jag ger sällan. En gång fick en kille en hel femtilapp, för att han sjöng så fantastiskt bra. Det var i somras.

    Men jag hälsar alltid tillbaka när de hejar utanför affärerna. Jag ser dem och bekräftar att jag gör det.

  6. norbergianblue skriver:

    Det där med att bekosta hemresa är nog dömt att misslyckas. En typisk svensk blåögd åtgärd. De är ju lika fattiga när de kommer hem. Och om dom återvänder hit lönar det sig alltså att tigga. Man blir inte klok på detta. Dessutom kostar det väl en del att ta sig hit? Igen?

Kommentera

