Lång svampsäsong

Har haft släktbesök några dagar, ett par med sina rötter i Norberg, och det har blivit en del promenader i byn och i  omgivande skog och mark. Till min förvåning finns det ännu mycket höstkantareller att plocka, och gästerna var svåra att slita bort från skogen, Stockholmare som de är. Själv har jag en del torkad vara i skafferiet från tidigare år, så jag avstod från årets mycket rika tillgång.Men nog undrar jag hur det går att torka så sen skörd, den är ju betydligt fuktigare, och risken är väl att den ruttnar eller svartnar istället. Jag använder mig av den ”primitiva” metoden att lägga ut svampen glest på tidningspapper, på golvet under elementet, då jag inte har någon varmluftsugn. Det har hitintills visat sig vara en både effektiv och snabb metod, svampen torkar på något dygn, men det finns även en och annan i bekantskapskretsen som säger sig använda hårtork. Hur det går till orkar jag inte fundera över.

En sån här tung,fuktig och grå dag, med mulen himmel, 2 grader varmt och alldeles snöfritt, kanske man borde äta något riktigt gott. En bit oxfilé med potatisklyftor eller hasselbacksdito. Och förstås en god sås på torkade trattkantareller. Kanske så här, till 4 inte alltför såssugna personer;

Lägg 1 dl torkade trattisar i 2 dl vatten och låt svälla någon timme.Hacka fint en schalottenlök och fräs i lite smör i en kastrull, krama försiktigt ur kantarellerna och spara vattnet. Låt svampen fräsa med löken en stund, tillsätt svampvattnet och 2 dl grädde,1 msk mald grönpeppar, 1,5 msk kalvfond, 1 tsk kinesisk soja och 1 tsk Dijonsenap. Koka ihop på svag värme i runt 10 minuter. Tillsätt 1/2 dl hackad persilja och smaka av med salt och svartpeppar om det behövs. Ett recept från Expressen om jag inte missminner mig. Och gott även till färsbiffar av olika slag.

Snöfritt

Snöfritt

trattisar

trattisar

November

November

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Natur, Om mat och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Lång svampsäsong

  1. Sen svamp. Trattkantareller torkar nog bra. En svamptork kanske, finns för under hundralappen på Clas Ohlson. Själv förväller jag och fryser in.

  2. Så de lever ännu. Jag trodde att tåget hade gått vid det här laget. Kanske dags att våga sig it på jakt nästa helg. Här är ju fortfarande frostfritt.

  3. norbergianblue skriver:

    Och här är det gott om svamp, men de är,som sagt, ganska vattenstinna.Första gången jag plockar svamp ett par veckor före första advent. 🙂

Kommentera

