Service med gråväder

Det var dags för service på bilen förra veckan, 8000-mila. Jag antar att den behövde lite byten av allehanda filter och oljor, och en del visuella kontroller av lampor, eventuella rostangrepp och dylikt. Våran Mazda 3 lämnades in klockan 9 på morgonen. Jag frågade när det hela skulle vara klart, då vi har ett par mil hem och måste tillbringa väntetiden med att traska omkring mer eller mindre planlöst. -Vid 2-tiden skulle jag tro- sade damen bakom disken. Klockan två alltså. Fem timmar! Vilket till viss del berodde på att lunchen för bilmekarna låg emellan. Vi drog ut på stan, traskade, tittade på vackra hus, fikade, fönstershoppade, åt lunch, traskade igen, och när benen började kännas som kokta sparrisar, och vi äntligen kom tillbaka till Mekonomen, låg det digra serviceschemat och väntade. Och en räkning på 5020 kronor. Jag betalade naturligtvis och såg glad ut, men undrar samtidigt vad som skulle hända om jag bad att få vara med under hela arbetets gång? Och om räkningen skulle se likadan ut. Serviceschemat består ju bara av en massa punkter som ska gås igenom. Samtliga är givetvis ikryssade. Vid sidan av detta trodde jag att just namnet på firman, Mekonomen, skulle innebära ett bättre pris än att lämna in den till Mazdas egen verkstad. Man misstar sig. Och borde cykla mer.

Huvva!

Huvva!

Grått, grått, men en och annan båt i vattnet.

Grått, grått, men en och annan båt i vattnet.

Inte en snögnutta på hemmaplan, 6+

Inte en snögnutta på hemmaplan, 6+

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Tyckerier och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Service med gråväder

  1. Nutida hästhandlare. Fast det kanske är försäljarna. Men bra jobbskapare, bilen. Cykla mer, fan vet. I Gbg cyklar de som dårar på cykelbanor, gångvägar, gator och torg. Och olyckorna står som spön i backen. Inga regler gäller för cyklister.

  2. norbergianblue skriver:

    Det är likadant i den här lilla byn. Kör jag bil igenom, så möter jag många cyklister på fel sida, många som med dödsförakt kastar sig tvärs över vägen utan minsta förvarning. Rena trafikanarkin.
    Å andra sidan gnäller jag över bilisterna när jag sitter på cykeln. 🙂

  3. Bert Bodin skriver:

    Ja – Det värsta är att man sällan vet om de gjort jobbet eller ej. Eller hur mycket ”merförsäljning” som ligger i priset.

  4. norbergianblue skriver:

    Man vet ALDRIG om de gjort jobbet, om man i stort sett bara klarar av att köra bilen och tvätta av den emellanåt. Under motorhuven är det rena grekiskan. 🙂

    • Instämmer. De utnyttjar läget. Tror att det är bra att ställa en och annan detaljfråga innan man lämnar in, så de får beskriva vad de gör och så att du själv vet om du vill ha hjälp med just de sakerna som de tar betalt för. Byter de tex vindrutetorkare och fakturerar en hög timpeng för det är det bättra att byta sådana saker själv.
      I viss service gör de en massa småsaker som inte direkt har med trafiksäkerheten på tung nivå att göra. Så ta ett snack innan och stäm av priset – annars drar det alltid iväg.
      Märkligt att det inte finns någon större konsumentkontroll när det gäller just bilar.
      Hur mång timmar fakturerade de?

  5. norbergianblue skriver:

    Det står inte antal timmar, endast ”belopp arbete” 2602 kr, ”belopp reservdelar” 1259 kr. Plus momsen en dryg tusenlapp.Jag får väl tänka på en anförvant som tyckte att man skulle vara glad om man har mat på bordet och en säng att sova i. 🙂

  6. Ja, jag fattar inte hur så många har råd att ha bil. Jag har ingen och behöver ingen och är glad för det, men visst är det besvärligt ibland. Då får man ta taxi.
    PS Om du undrar varför jag tog bort din kommentar på min blogg, så berodde det inte på att det var något fel på den. Jag brukar lägga ut inläggen på Facebook och av någon anledning kommer då även kommentarer med i ingressen. Det gäller alltså att lägga ut den omedelbart, innan någon kommenterar och denna gång missade jag det. Men jag läste din kommentar. Tack för den!
    Trevlig helg!
    Hälsningar
    Birgitta

  7. norbergianblue skriver:

    Här på landet är det ofta nödvändigt med bil, då bussen bara går ett par gånger om dagen om man ska åka ett par mil, och många pendlar till närmaste större stad som är Västerås 8 mil bort. Men om man har råd vete håken. Gissar att banken äger de flesta bilar, husvagnar och villor. 🙂
    Det slutar väl med en smäll vad det lider. Ha det gott!

Kommentera

