Om brist på snö och reklam

Den 6 november idag, flaggdag, och 382 år sedan Gustav II Adolf stupade vid Lützen 1632. Sådan ganska meningslös kunskap lärdes in i den gamla skolan, och sitter som berg än idag. Dimmigt var det också. På konditorier som det är något med, serveras en Gustav Adolfbakelse med emblem i choklad för den sötsugne. Frestande för en gottegris, men jag tror att jag avstår för kolesterolvärdenas skull. Väntar istället på den första snön som skulle komma idag, och i någon mån mildra det irriterande dova knattret från dubbdäck mot asfalt, men icke en flinga i sikte. Nollgradigt och kompakt molntäcke, de trötta löven fladdrar håglöst omkring och vinden drar genom märg och ben.

I brevlådan ligger 2 stora fönsterkuvert. Varsitt har vi fått. Det liknar dem som brukar innehålla deklarationsblanketter, intetsägande färg som får mig att tänka på stat och kommun. Jag hajar till och tänker att datorn kanske inte svischat iväg våra ”på heder och samvete”, när det begav sig, och nu ligger resultatet här i form av nya blanketter och dryga böter. Men när jag vänder på kuvertet så ser jag naturligtvis, vad jag borde misstänkt redan från början. Postkodlotteriet! Att de orkar!

Snöfritt

Snöfritt

Nästan som vårflod

Nästan som vårflod

Skrämmande post

Skrämmande post

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Natur, Tyckerier och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Om brist på snö och reklam

  1. Bert Bodin skriver:

    Här i Luleå väntar vi också på snö. Inget utlovat, förstås, men man kan ju hoppas. Vi har inte en endaste liten flinga. Som flingor sprider Postkodlotteriets sina tröttande försändelser. Fundera nog på att säga upp det där abonnemanget på en lott i månaden.

    • norbergianblue skriver:

      Egentligen gillar jag inte snö, men det känns ändå inte bra när den uteblir, det verkar inte naturligt. Vad gäller månadslotten så är det nog svårt att avstå,om man en gång har börjat prenumerera. Tänk om postnumret plötsligt blir aktuellt,och du just har sagt upp din lott. Själv fortsätter jag enfaldigt med några lottorader, av den enkla anledningen att jag kan dem utantill och inte kan låta bli att titta på dragningarna.

  2. Postkodlotteriet är nog lite poppis här i Hjo, åtminstone ser många cyklar därifrån.
    Här föll årets första snö i morse. Kallt och blött.

  3. norbergianblue skriver:

    Jag visste inte att även cyklar finns i vinstlistan, trodde enbart det handlat om pengar. I reklamen står ju de lyckliga och viftar med sina penningstinna plakat, och man ser inga andra vinster. Snön lär väl dyka upp här också, och för åtminstone det goda med sig, att det blir lite ljusare ute. 🙂

  4. siggenilsson1 skriver:

    På butikens hyllor för ankommande post, syns ofta paket från Postkodlotteriet. Ibland blir jag sugen …..

  5. Var med i något lotteri för många år sedan, och efter många år hade man några ostbrickor och ett antal frottéhanddukar på lager. Dock inga pengar. Men man kan ju vara med för den goda sakens skull. 🙂

Kommentera

