Grindar

Om man skriver ordet ”grindar” i Google, får man 769 000 träffar. Det är alltså inte bara jag som går igång på grindar, företrädesvis smidda sådana. Ett sätt att värna om sig och sitt, mitt hem är min borg och allt det där. Grinden är ju det första man möter som gäst i ett hus, och det är nästan omöjligt att ignorera den. Läser hos en tillverkare av grindar, att dessa förr sattes upp för att förhindra bygatans olika djur från att ta sig in på den egna tomten. Idag är det motsatt syfte, man vill hindra de egna barnen och djuren från att ta sig ut. Många är mycket vackra och jag har tagit en hel del bilder på grindar på olika platser som jag besökt. Man får dock vara lite försiktig, det har hänt en och annan gång att husets ägare kommit ut och uppträtt skrämmande ociviliserat, när man stått där med kameran i högsta hugg. Men en grind kan väl ändå inte ingå under PUL-lagen?

Idag, den 28 oktober, har det varit 13 grader varmt, ljumma vindar, och kaprifolen vid en grannfastighet är full med knopp. Jag har plockat blåbärsris och ätit någon handfull lingon samtidigt. För mig får gärna snön dröja.

Från Kungälv

Från Kungälv

Lapphyttan

Lapphyttan

?

?

Norberg

Norberg

Något ogästvänlig

Något ogästvänlig

Tisdag 28 oktober

Tisdag 28 oktober

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Tyckerier och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Grindar

  1. Filosofiska A skriver:

    Pampigt, men hittar du fortfarande lingon ute? Har inte frosten tagit dem? Även om det varit varmt den sista tiden så var det ju kallt dessförinnan.

  2. norbergianblue skriver:

    Vi har haft någon minusgrad, men i den svacka där jag ”stjäl” lite blåbärsris (för att inte synas från vägen) fanns det lingon kvar. Vet inte om man får ta blåbärsris hur som helst, den enda spänning jag utsätter mig för nuförtiden. 🙂

  3. Fina grindar. Vi måste sätta upp någon sorts variant. För hundens skull och för att det är snyggt och ombonat. Flera fina grindar på dina bilder.

    • norbergianblue skriver:

      Ja, en grind är liksom pricken över i. Vet inte vad din hund har för kynne, men jag är ofta glad under mina promenader, åt att det finns ordentliga grindar när husets väktare kommer rännande i full galopp. 🙂

  4. Fina bilder. Ja, det där med spjut eller spetsar på grindar eller staket har jag aldrig förstått mig på. Vad tänker de som sätter upp något sådant? Att någon skulle försöka kliva över och därmed bli spetsad?
    Trevlig helg!
    Hälsningar
    Birgitta

  5. Och vissa har till och med någon rad med taggtråd längst upp. Det får ju vara måtta på rädslan för ovälkomna besökare. Önskar dig en fin helg tillbaka. 🙂

Kommentera

