Om obligationer och ostar

Idag var sista dragningen på mina statsobligationer. En garantivinst  blev det på 175 kr. I fem år har jag alltså lånat ut en del av mina surt förvärvade sparpengar, till en usel ”ränta”, allt i hopp om att vinna 1 miljon på någon av de få dragningar som sker per år. Chansen torde vara lika stor som en snöbolls, att överleva i helvetet, och om en månad får jag tillbaka pengarna igen, varken mer eller mindre. Borde nog ha gjort en längre resa istället, när det begav sig, då hade jag åtminstone fått ett minne för livet.

Var med min bättre hälft på ost och vinprovning i helgen. En present från ”ungarna” och arrangerat av butiken Gamla Amsterdam på Hornsgatan i Stockholm. En mycket trevlig och lärorik kväll. Jag har nog inte haft någon riktig kläm på hur viktigt det är att kombinera både vällagrade, och färska ostar med viner som verkligen harmonierar. Har väl ett och annat minne av kombinationer i munnen som fått mig att undra om mina tandfyllningar har lossnat, eller om en bit av ostens stanniolpapper följt med in. Kan varmt rekommendera en sittning, som kan köpas från http://www.liveit.se.

Ute är det för närvarande rena höstrugget, med ett evigt regnande, lite snålblåst och 4 futtiga varmgrader. Men det är väl inte annat att vänta sig i oktober. Mer väntar jag mig dock av den gigantiska jakten på en ”rysk” ubåt i Sandhamnsleden, med tanke på vad hela operationen torde kosta. Marinen har eldgivningstillstånd, dvs. kan använda sjunkbomber eller torpeder. Eller antiubåtsgranater! Låter som på film.

Slutkört för i år

Slutkört för i år

Ett och annat som ännu blommar

Ett och annat som ännu blommar

Stad i världen

Stad i världen

Här finns sanslöst goda ostar!

Här finns sanslöst goda ostar!

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Tyckerier och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Om obligationer och ostar

  1. Helt klart dålig kombination om osten smakar tandfyllning.
    Det ska nog mycket till för att vinna storkovan på statsobligationer. Men du förlorar å andra sidan inget heller. Betydligt bättre än att spela bort pengarna på lotto eller vilket spel som helst. Gamla Amsterdam låter ju något, holländarna är bra på ostar.

    • norbergianblue skriver:

      Stadsobligationer ger ju mindre än att ha pengarna på ett vanligt sparkonto utan villkor. Man kan lika gärna lägga dom i madrassen då, istället för att låna ut dom till staten. Låter väl gnälligt, men har en lågkaloridag idag, och längtar efter en fet god ost och ett riktigt gott vin. 🙂

  2. norbergianblue skriver:

    Låter som en vettig sysselsättning. Har försökt kommentera på din blogg men texten tycks försvinna i tomma intet. Jag ser i alla fall inte till den. 🙂

  3. Filosofiska A skriver:

    Gamla Amsterdam och ostar. Gissar att det blev en och annan hård, vällagrad getost – det är grymt gott – och märkligt nog svårt att hitta här, tycker jag.

  4. norbergianblue skriver:

    Ja, mycket gott fanns att smaka på, jag föll för Reypenaer VSOP, som inte säger mig något till namnet, men jag kunde inte låta bli att köpa med en bit. Trots priset.

Kommentera

