Bokmässa igen

Bokförsäljningen har gått ner i Sverige, många domedagsprofeter har förutspått bokens död, till förmån för läsplattor och andra media. Därför trodde jag i min enfald att årets bokmässa i Göteborg skulle bli lugnare och lite mera glest befolkad. Så fel man kan ha. Det var värre än någonsin, 97133 besökare, alltså något tusental fler än förra året. Fredagen gick hyggligt, men efter bara ett par timmar på lördagen, med köer till kaffe, till toaletter, till monteraktiviteter och restauranger, kände jag mig alldeles urblåst i huvudet ( värre än vanligt, alltså) och hade ingenting annat i tankarna än att hitta en stol att sitta på och något barmhärtigt material att stoppa i öronen. Registrerade dock ett och annat i läsväg som jag inte tänker missa. Siri Hustvedts ”Den lysande världen”, om en konstnär som tycker sig få för lite uppmärksamhet och därför bestämmer sig för att skapa 3 nya verk under manlig pseudonym. Fast ingenting går förstås som hon tänkt sig. Gillar också Mikael Forsbergs intrig i boken ”Kuppen mot börsen”, där någon stjäl 10 öre på varje aktieaffär som en bank genomdriver, ören som förstås mycket snabbt blir till miljoner. Låter spännande, och om jag inte missminner mig så har något liknande hänt i verkligheten. En författare som jag helt missat tidigare är den halvsvenske Londonbon Tom Rob Smith, som kommit ut med spänningsromanen ”Gården”, som utspelar sig på landsbygden i närheten av Falkenberg. Hans debutroman, ”Barn 44”, har jag inte ens hört talas om, trots att den sålt i miljoner världen över, och ska bli film med bl. a. Noomi Rapace och Joel Kinnaman i ett par av rollerna. Jag måtte väl ha fått en blackout där vid utgivningstillfället 2009.

När jag i vimlet och i de olika montrarna såg kända ansikten, som hockeyspelaren Jonte Hedström, Börje Salming, Ralf Edström och Staffan ”Vilse i pannkakan” Westerberg, fick jag en känsla av att alla känner sig manade att  skriva en bok idag. Företrädesvis om sig själva. Vilket väl är typiskt för vår tid. Kanske var det därför jag mitt i allt armbågade mig fram till utgången, fick en stämpel på handen och drog iväg ett par timmar. Hoppade upp på en buss som tog mig till havet. För att andas. Fast om jag är vid liv nästa höst så är jag på plats igen. För 27:de gången.

Något suddigt och darrigt

Något suddigt och darrigt

Odlare vid havet

Odlare vid havet

Höstkänsla

Höstkänsla

Från avdelningen mat och trädgård

Från avdelningen mat och trädgård

Långedrag

Långedrag

DSCN3489

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Om böcker, Utflykter och resor och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Bokmässa igen

  1. Tycker samma varje år, trängsel och månglarnas marknad. Jag blir så trött. Då har jag ändå alltid varit där på torsdagar när det inte varit så trångt. Men man ska inte klaga, det självklart att förlagen vill kränga böcker.

  2. norbergianblue skriver:

    Jo, det kan man ju förstå, och med tanke på antalet besökare, torde väl talet om bokens död vara en smula överdrivet. 🙂

Kommentera

