Snart över

Man börjar bli trött på valeländet. Särskilt när det blir ett herrans liv om saker som egentligen är bagateller, så här i elfte timmen. Jag tänker förstås på partiledardebatten där Annie Lööf (C), säkerligen med en viss beräkning, ville  räcka över en bunt papper innehållande Energimyndighetens prognoser, till Stefan Löfvén (S). Jag är övertygad om att hon ville få honom ur balans, vilket hon ju också i någon mån lyckades med. Det hade förstås varit mera övertänkt att ta emot papperen med ett snett leende, och möjligen med kommentaren att ”det här har jag givetvis redan läst”, istället för att fösa undan henne. Lööfs kommentar till detta var att Löfvén inte uppträdde stadsmannamässigt. Som om det viktigaste hos en politiker är den yttre framtoningen, polityren, inte de värderingar vederbörande står för. Lite sorgligt är det också med de journalister som med ljus och lykta gräver fram varenda liten benknota, ur varjehanda garderober, de kan hitta. Jag är ingen vän av Jimmy Åkessons åsikter, men att med sensationslystnad i rösten berätta om de stora summor pengar han spelar bort på nätet, hör väl ändå hemma i en annan diskussion. Han har väl ett problem där, som det ju numera finns hjälp för.

Istället för verbal pajkastning, kan väl lite vegetarisk lasagne vara lämpligt att stoppa i sig antingen före, eller efter röstandet. Man vill ju känna sig duktig på alla plan. Här är receptet på Café Aroms mycket goda variant, den har funnits  i ICA:s receptsamlingar, men finns också hos ”Helena mitt i smeten” på nätet. För 6 portioner :

Veg. lasagne

Veg. lasagne

Röd sås: 2 morötter, 2 zucchini, 2 gula lökar, 2 vitlöksklyftor, 1/1 röd chili, 1 msk olja, 1 burk krossade tomater,1 dl grädde (valfri), 2 tsk salt, 1/2 tsk socker, 1 kryddmått svartpeppar, blad från en halv kruka basilika.

Fyllning: 250 g fryst bladspenat, 200 g fetaost, 8-10 lasagneplattor, 150 g riven ost att strö över.

Skala morötterna och skär i korta stavar, och zucchinin i bitar. Skala lök och vitlök och hacka dem. Hacka även chilin fint. Fräs lök, vitlök och chili mjuk i oljan, tillsätt  tomatkross, grädde, morötter, zucchini, salt, socker, och peppar. Låt puttra cirka 10 minuter, och lägg sedan i basilikabladen i strimlor. Fördela 1/3 av såsen i en ugnssäker form, tina spenaten, krama ur vätskan ur den, och strö över hälften av den, plus hälften av  fetaosten i smulor. Täck med ett lager lasagneplattor. Varva med ett nytt lager på samma sätt, överst ett lager sås och riven ost. Gratinera i ugnen på 225 grader i cirka 25 minuter. Servera med färsk ruccolasallad.

Sommarens sista?

Sommarens sista?

 

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Om mat, Tyckerier och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Snart över

  1. Bert Bodin skriver:

    ”Sommarens sista”??? Jag har inte sett en enda på hela sommaren. Väldigt märkligt.

  2. norbergianblue skriver:

    Det låter skumt. Det dyker upp allt fler konstigheter i naturen. Man kan bara hoppas att det hör till de naturliga variationerna. :-/

  3. siggenilsson1 skriver:

    Tack för lasagnetipset! Och jag håller med dig i det stora hela. Man blir spyless.

  4. Elisabet skriver:

    siggenilsson är ju jag …, Elisabet i Halland.

    • norbergianblue skriver:

      Jag har snappat upp det, men vet inte riktigt var det har gått fel någonstans. Jag svarar på alla kommentarer, och lägger in mina egna där jag tycker att jag vill säga något. Har det kört ihop sig på något sätt som jag inte begriper? 🙂

  5. Nej då, jag hade en som kom på besök i november förra året. Den pigan klev ut när jag öppnade garderoben. Övervintrar nyckelpigor på samma sätt som vissa fjärilar, tro?

  6. norbergianblue skriver:

    Om jag har fattat det rätt så övervintrar nyckelpigor på skyddade ställen till exempel under trädens bark, men måste vänja sig vid kylan långsamt och göra sig av med kroppens vätska för att inte sprängas sönder av kylan. Säger en i min närhet som var bättre i biologi. I år har jag dock inte sett lika många pigor som vanligt, vad det nu kan bero på.

Kommentera

