Detta med havet

Är hemkommen från en något längre utflykt. Närmare bestämt 45 mil åt sydväst härifrån, till Varberg där vi kinesar gratis hos släkten. Har tagit upp det tidigare, men Varberg kan man inte få nog av. En pärla i Halland, med den stora fästningen från 1200-talet, det vackra kallbadhuset, och Societén, den fina restaurangen med massor av musikaliska arrangemang på utomhusscenen hela sommaren. Men det bästa är förstås havet och den långa strandpromenaden från fästningen, förbi Varbergs kurort som är landets enda havsvattenspa. Här kan man även få fiskmassage, det vill säga ett stim av arten Garra Ruta befriar raskt ens fötter från döda hudceller och gör dem mjuka och lena. Och 295 kronor för tjugo minuter låter ju överkomligt. Inget för mig dock, det låter som en alltför kittlig historia. Här är det själva havet som drar. Jag kan sitta i timmar och glo mot horisonten, lyssna på vågornas malande rullningar in mot stranden. Min kamera är full med meningslösa foton av himmel och hav. Det går ju aldrig att fånga den där känslan av storslagen skönhet på bild, kameran har ju inga sinnen att ta till. Det blir bara platt och intetsägande. Av 52 havsfoton behåller jag 4 till USB-minnet. Det är ju tur att man inte längre har rullar att skicka in och framkalla. 🙂

Havet, helt enkelt

Havet, helt enkelt

Vid fästningen

Vid fästningen

Inne i fästningen

Inne i fästningen

Havet igen, och barn som fångar krabbor

Havet igen, och barn som fångar krabbor

Massor med maneter

Massor med maneter

En önskedröm i båtväg

En önskedröm i båtväg

Kvällspromenad

Kvällspromenad

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Utflykter och resor och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Detta med havet

  1. Varberg är jättefint! Och så finns ju hotell Gästis med Leninbadet. Har man (o)tur träffar man Jan Myrdal i egen hög person.

    • norbergianblue skriver:

      Har väl inget emot Jan Myrdal, även om jag inte är fullt så röd. Ägaren till Hotell Gästis, Lasse Diding, har dessutom öppnat ett nytt ställe, Hotell Havanna, som tycks gå bra och verkar luxuöst med cigarrsalong och Hemingwaybad. Men ideologiskt vet jag inte riktigt….

  2. siggenilsson1 skriver:

    Ja, jag håller med dig! Varberg är verkligen fantastiskt fint och är också den mest avlånga stad jag vet .., den tar aldrig slut, liksom! Den där fiskbehandlingen tror jag inte mycket på. Jag betalade nån hundring för detta i Grekland, men fiskarna var förstås mätta efter att ha kalasat på turistskinn hela sommaren .., och tänk, så lättförtjänta pengar .., bara köpa in fiskar och ett akvarium och sedan sköter det sig själv!

    • norbergianblue skriver:

      Lättförtjänta pengar ligger ju i tiden. Hittar man bara blåögda kunder så….Med tanke på vad det kostar att boka in sig på Varbergs kurort någon vecka, så är inte pengar något problem för de här gästerna 🙂

  3. norbergianblue skriver:

    Okej, tror jag har greppat detta. 😀

Kommentera

