Om ägg

I morse orkade jag inte med frukostägget, men tog det med mig i fickan på min vanliga promenad bland blommor och blad och tänkte på hur vi människor lyckas manipulera det mesta som kommer i vår väg. Under barndomen hörde man ju talas om ägg i vattenglas, det vill säga konservering av äggen i natriumsilikat, som täppte till skalporerna och bevarade äggen flera månader. Nödvändigt, då ju hönsen inte värpte under vintern. Och det fanns flera sätt att spara äggen på; i stark saltlake, överstrukna med fernissa, doppade i fårtalg, nerlagda i gipspulver och vatten, eller i omgångar ingnidna med vaselin. Men numera, när produktionen är storskalig, lurar vi hönsen med ljussättning och värme så att de värper hela året. Skapelsens krona? Tja….man vill ju ha tillgång till ägg året runt!

Nostalgi

Nostalgi

På väg in

På väg in

Vattenhål

Vattenhål

Rudbeckia?

Rudbeckia?

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Nostalgi, Om mat och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Om ägg

  1. Bert skriver:

    En sådan Rudbeckia har jag aldrig sett. Men, vem vet – Den kanske har gödslats med natriumsilikat och fernissa. 😉

    Skämt åsido – Men en cerise Rudbeckia med GUL mitt? Näe!

  2. norbergianblue skriver:

    Ha,ha, jag kanske har manipulerat en simpel prästkrage i Gimp ?Nej allvarligt talat tror jag inte heller på vad jag själv skriver. Hade Rudbeckia i min egen trädgård tidigare, med rosa kronblad och brunorange mitt. Den här, på bilden,kallas överallt på nätet för röd prästkrage. Låter ju inte så proffsigt det heller. Har ingen aning om vad den heter. 😀

Kommentera

