Om jobben

Läser i bladet om en ny studie, utförd av Stiftelsen för strategisk forskning. Den behandlar yrken som bara inom ett par decennier kommer att försvinna. Till dessa hör till exempel maskinoperatörer, kassapersonal, försäljare, kontorspersonal och biblioteksassistenter. Det låter ju ganska logiskt med tanke på den utveckling vi alla befinner oss i vare sig vi vill eller inte, men yrket överst på denna lista är ändå något förvånande. Med 98 % sannolikhet tar datorerna inom en snar framtid över arbetsuppgifterna för – fotomodellerna. Tänker inte bry min enkelt konstruerade hjärna med hur detta ska gå till. Det är ju heller inget yrke för gemene man att sörja över. Lägst risk att ersättas av en dator löper skogsmästare, präster, pedagoger, speciallärare, psykologer, politiker, ingenjörer och höga chefer som verkställande direktörer och liknande. Här finns ju också en viss logik. Nu när var och varannan människa får diagnoser med diverse bokstavskombinationer, kan det nog vara ide att utbilda sig inom pedagog-  psykologi- och speciallärarsektorn. Kanske yrken att försöka intressera  våra nya barnkullar för ? Ha en fin och trivsam midsommar trots de skrämmande väderprognoserna.

På fredag vänder det (som man brukar säga)

På fredag vänder det (som man brukar säga)

Den somrigaste av alla

Den somrigaste av alla

Kan inte få nog

Kan inte få nog

 

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Om samhället och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Om jobben

  1. Bert Bodin skriver:

    Jag har i 44 år jobbat i en bransch där jag sedan 38 år hört att ”jamen – ni kommer inte att vara kvar, nu när allt kan göras via dator”. Jo hejsan. Här sitter jag 38 år senare och behövs mer än någonsin. Bland annat för att rädda resenärer som varit inne själva och fibblat på olika sajter och plöstligt går på grund.

  2. norbergianblue skriver:

    Jo, det där känner man ju igen. Ännu konstigare är ju alla löften som gavs om ett nästan papperslöst samhälle, när allt kunde lagras i datorer och på diverse minnen. På min f.d. arbetsplats blev det mer pappersarkivering än någonsin tidigare. Liksom för säkerhets skull. Nu låter jag som den gnälliga pensionär jag faktiskt är. 🙂

  3. Såg också den där artikeln och undrade samma som du angående fotomodeller. Men att biblioteksassistenter försvinner är rätt säkert. Åtminstone var de bortrationaliserade på mitt bibliotek då jag slutade.

  4. norbergianblue skriver:

    Ja, kanske blir det så illa att biblioteken som företeelse försvinner. Man kan väl bara hoppas att det även fortsättningsvis skrivs böcker. Kan inte tänka mig ett liv utan. 🙂

Kommentera

