Det e mycke nu

I kolonistugan

I kolonistugan

En sibirisk vallmo som fått fnatt

Älskar den här, nästan svarta

Älskar den här, nästan svarta

Nationaldag i dag och lugnet har lagt sig efter en del roliga och ruschiga dagar, där vi pendlat mellan födelsedagsfirande, plattläggande i koloniträdgård, och ett ivrigt plåtande i trädgården hos min svåger med de gröna fingrarna. Och en efterlängtad studentexamen för ett av barnbarnen. Jag har bevistat ett och annat kortegespektakel förut i samband med studentfirande, men nog har intaget av sprattelvatten ökat på senare år. Det blev ganska tydligt under studenternas kortege i Västerås under gårdagen. Många glada firare ombord på lastbilsflak och i containerliknande bunkrar var rejält berusade och jag var glad att det fanns både poliser och vakter överallt. Två ungdomar föll ur sina flak och skadades och man får vara glad att det inte hände något riktigt allvarligt. Efter ett par timmar tvingades polisen att avbryta kortegen av säkerhetsskäl. Jag är ingen moraltant och spottar inte i glaset själv, men det måste ju finnas gränser för allting. Det är väl helt enkelt så att i studentåldern har man inte hittat sina egna gränser ännu, och anser sig förmodligen odödlig. Idag åker vi ut och fikar i en lugn och vacker café-oas. Men något flaggviftande blir det inte, det sätts i allt för hög grad i samband med de mörka politiska krafter som vinner mark även i vårt land. Jag sträcker mig till att sjunga ”Du gamla ,du fria…, medan jag duschar.

Fulla av sång?

Fulla av sång?

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Tyckerier och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Det e mycke nu

  1. Bert Bodin skriver:

    Jag viftar gärna med flaggan. Eller rättare sagt – den hänger uppe på stugbalkongen så fort vi är här. Jag tycker den är fin och anser att vi alla ska vifta med den lite mer istället för att låta de mörka krafterna lägga beslag på den. Det svenska betyder mångfald. Det har det gjort i olika grad i olika perioder. Själv är jag åttondelsvallon. Och svensk.

  2. norbergianblue skriver:

    Håller med dig i sak, men i en liten by som vår vet alla var de ”mörka krafterna” bor, och där vajar den svenska fanan från balkongerna. Men i stugan hissar vi flaggan så fort vi satt ner väskorna på marken. Feghet eller diplomati? Tja. Kan inte skryta med något inslag av vallonblod i släkten trots att jag forskat ner på 1600-talet, men tro för all del inte att det handlar om inavel i mitt fall. Min far var från Skåne och min mor från Gammelstad. En sällsam, men dock blandning. 😀

  3. ✫ Fru Eriksson skriver:

    Åh,waoo så vackra blomfoto!
    Tragiskt att ungdomar föll från flak – Studenten är stort borde vara ”lagom fylla”,men…men…
    Ha dé!

Kommentera

