Kostläror

G.E.Opitz (1775-1841) Der Völler

G.E.Opitz (1775-1841)
Der Völler

Stora delar av västvärlden lider av övervikt läser jag i bladet. Ändå är de olika sätten att äta på för att må bra, otaliga. Vid sidan av de vanligaste  följarna av matens  livsstilar, som vegetarianer och veganer finns ju en uppsjö av företeelser som man i vissa fall knappt vet vad de handlar om. Ayurveda, Mood food, Raw food och Slow food kör ju med speciell typ av mat, medan många inriktningar mer verkar handla om metoder att gå ner i vikt under en viss period. Atkins, Montignac, Gi, Camebridge, LCHF, och 5:2 är några. Och så finns ju IFD-kost förstås, som står för inflammationsdämpande. I ”reklamen” hävdas att vi alla är mer eller mindre inflammerade. 🙂 Och pescetarianer äter fisk, ägg och skaldjur men inte kött och kyckling. Deras blogg på swedishpescetarians.wordpress.com är utmärkt. Men rent allmänt håller jag styvt på att man mår bäst av att äta allt möjligt. Fast i måttliga mängder. Och med njutning.

Vet inte om granblommor är ätliga?

Vet inte om granblommor är ätliga?

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Om mat och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Kostläror

  1. Maskrosen skriver:

    Håller med dig även om jag allt mer går över till vegetarisk kost. Jag har svårt att köpa och tillaga kött men om dottern tillagar går det bättre 🙂

    • Astrid Binnerstam skriver:

      Ja, vi är olika vi människor, själv har jag svårt att tänka mig ett liv helt utan kött, även om jag gillar vegetariskt. Men i stort sett handlar det här om ilandsproblem. Vi har ju åtminstone förmånen att få äta varje dag. 🙂

  2. Bert Bodin skriver:

    Jag är så tacksam över att ha bra tillgång till ren och älg istället för det industriframställda köttet som ja sällan köper. Men jag äter trots det mest fisk och grönt. Hänger kanske ihop med den plats jag bor på.

    Granblommor är säkert ätbara, men jag vet inte om de smakar något. Däremot plockar jag varje vår granskott. Otroligt c-vitaminrika och goda. Används t.ex till fiskrätter. Jag marinerar dem i limesaft och honung.
    Obs! Får bara plockas på egen tomt. Ingår inte i allemansrätten.

  3. Bert Bodin skriver:

    Glömde …. Jag är så innerligt less på alla modedieter. Jag gör som du. Äter varierat och framförallt med måtta, och så långt möjligt så naturligt som möjligt. Det är enklast.

    • Astrid Binnerstam skriver:

      Som x-hustru till en jägare har jag förstås ätit mycket älg och rådjur (och en och annan morkulla), men renkött har jag bara provat torkat vilket inte var någon höjdare. Kanske var det illa gjort, men det hade en bismak som jag inte kunde förlika mig med. Och du har förstås rätt i att man blir less på alla nygamla dieter som dyker upp, men nya livsmedel kan ju vara kul att testa. Insekter, till exempel…? :-\

      • Bert Bodin skriver:

        Torkat kött överhuvudtaget är ju lite speciellt. Det gäller ju också Serrano eller Parma. Men en lagom stekt reninnerfilé….. mmmmmmmmmmmmmmm.
        Och det där med insekter är väl inte ”värre” än t.ex. musslor, sniglar, eller räkor och kräftor, egentligen. Det är bara att prova på. Myror har jag redan smakat. Sisådär – Inget märkvärdigt.

  4. Astrid Binnerstam skriver:

    Myror i choklad med silvrigt papper omkring hade vi på en del fester i början av 70-talet. Man fick en känsla av ett litet russin mitt i godiset. Som sagt- sisådär. Ren-innerfilé låter dyrt och lyxigt, säkert gott också. Vildsvin testade jag för bara någon vecka sedan i en gryta tillagad av en proffskock. Det var mycket gott och smakrikt. Tror inte jag skulle klara av att helt avstå från kött.

  5. Hej! Mat blir bra godare för vart år som går. Man får äta lite av varje: råbiff, ostron, pärlhöna, fransmännens moules frites och confit de canard. Ja, och lite till. Sluta ät när det är som godast. Lätt och säga…

  6. norbergianblue skriver:

    Jo, det gäller ju att äta för att leva och inte tvärtom. Fast din idé om ”lite av varje” verkar lite övermaga. 😀

Kommentera

