Hjälp att välja

Under min dagliga promenad med kameran, brukar tankarna fladdra omkring lite hur som helst, utan vare sig mening eller mål, men idag har jag enbart haft valet till Europaparlamentet i huvudet. Jag besökte nämligen igår kväll den så kallade Valkompassen i 2 olika medier, och svarade så sanningsenligt som möjligt på diverse frågor om hur jag vill ha samhället och dess funktioner. Jag började med SVT. Där hamnade jag med Socialdemokraterna som närmast förtrogne, tätt följt av Fi och Vp. Inte alltför överraskande, röd har jag väl alltid varit med någon lätt dragning mot mitten under vissa perioder. Fi är väl inte riktigt min grej, då jag tycker att kvinnofrågor ska finnas naturligt i alla partier. Ett annat resultat blev det dock med Svenska Dagbladets valkompass. Här hamnade jag hos Centern i första hand med FP och KD (!) tätt efter. Inte en antydan till vänstertankar där. Får väl prova Aftonbladet idag, min intuition säger mig att jag blir röd som ett juläpple, och sedan kan jag sova gott även kommande natt.

DSCN2488

Efter kosläppet

En katt bland hermelinerna

En katt bland hermelinerna

Knoppas redan

Knoppas redan

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Om samhället och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Hjälp att välja

  1. Hehe, röd som ett juläpple. Den där metaforen fastnade fint. 🙂

    • norbergianblue skriver:

      Jo,ränderna går som bekant aldrig ur, även om det röda fått en dragning åt lila på senare år. Man är ju inte sämre än att man kan ändra sig något, 🙂

  2. Maskrosen skriver:

    Gillar också det där äpplet 😉

  3. Elisabet skriver:

    Jag undrar om det inte – till viss del – beror på vilken tidning man gör testet i och hur frågorna är utformade? Intressant i alla fall. Själv har jag testat en ännu, AB:s och blev röd. Jag är ju egentligen lite grönare än röd. Ibland har jag t.om röstat på Centern ,-)

  4. norbergianblue skriver:

    Du har naturligtvis rätt, det hela är vinklat och ganska tydligt dessutom. Undrar om det ligger något i det gamla talesättet från 70-talet ; Om man är ung och inte röd har man inget hjärta, om man är vuxen och fortfarande röd har man ingen hjärna. :-/

Kommentera

