Liv

Det har bara gått drygt en vecka sedan mitt förra inlägg här på bloggen. Ändå känns det som mycket länge sedan, nästan som i en annan tid. Jag kan känna igen det här fenomenet från andra händelser som satt spår under livets gång. Den gångna veckan har varit lätt turbulent, då en mig närstående fått ungdomsdiabetes, vilket innebär att vi, i hans närhet,  delat på dagar och nätter på sjukhuset för att komma in i detta med kolhydraträkning och insulininjektioner. Jobbigt och en del tårar i det tysta, men huvudpersonen har snabbt kommit in i det hela. Och som vanligt när jag känner ångest eller oro inför något, så tröstar jag mig med naturen runt omkring mig, den som finns där hela tiden och fortsätter sitt kretslopp som om ingenting hänt.

Här har det varit otäckt kyligt ett par dagar med bara någon plusgrad, och jämngrå himmel. Ingenting kan dock hejda våren med all knoppande växtlighet, allt sjudande liv och alla halvgalna katter. Besökte ett litet fågeltorn i utkanten av Fagersta med kikare och kamera i högsta hugg, men man måste nog skaffa sig lite kunskaper på området, om man ska få syn på några bevingade rariteter. I pärmen som låg i tornet kunde man läsa om observationer av både kärrhök och tornfalk, men frågan är  om jag skulle känna igen någon av dem ens om de landade på min axel. Senare vid ett fikaställe kom glädjande nog en halvtam gråsparv till bordet, men jag antar att detta inte räknas bland riktiga fågelkännare. Ibland är man glad för det lilla.

Utsikt från fågeltornet

Utsikt från fågeltornet

Drömmen om en stuga finns kvar.

Drömmen om en stuga finns kvar.

En fikagäst

En fikagäst

DSCN2366

Gårdskatten

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Natur, Tyckerier och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Liv

  1. Fina bilder! Ja, ofta är det det lilla som gör det!
    ha en fin tisdagkväll!

  2. Maskrosen skriver:

    Så tråkigt med din unge släkting.
    Ja, det tar ett tag att lära sig att känna igen fåglar men det är värt det. Vistelsen i naturen får en extra dimension. Jag har lyssnat in en hel del fågelsång också och det är en underbar känsla att ur kvittret urskilja den enskilda fågeln; rödhaken, trädgårdssångaren osv.

    • norbergianblue skriver:

      Ska väl försöka lära mig skilja på lite olika fågelläten. Jag loggar in ibland på wildlifegarden.se för att lyssna på åtminstone våra vanligaste fåglar. 🙂

  3. Gabrielle skriver:

    Hej du! Jag har undrat var du blev av och där kom en förklaring. Tråkigt. Men som vanligt är man bara tvungen att rätta in sig och hantera det som kommer. Hoppas allt går så bra det kan.

    Fina bilder. För egen del har jag hållit mig mycket inomhus på senaste tiden – trist, trist! Svårt att inte gå ut. Men är man förkyld så kanske man måste vara lite förståndig också. Möjligen.

    • norbergianblue skriver:

      Definitivt ska man ta hand om sin hälsa för att må bra. Lustigt att du använder samma uttryck som min unge släkting, när jag suckade över sakernas tillstånd. ”Du får väl hantera det, farmor” 😀

  4. Bättre med en liten fågel i handen än en stor i skogen. Märkligt det där med diabetes. Jag hörde att det är allt fler unga som drabbas av diabetes och att det inte hänger ihop med ärftlighet.

  5. norbergianblue skriver:

    Ja, det forskas för fullt på orsaker och bot. Den yngsta på den aktuella barnakuten var 2 år. Det ser otäckt ut med ett så litet barn med dropp i båda armarna.

  6. Bert Bodin skriver:

    Slomfiske – Är inte det något för dig?

Kommentera

