Den där Björklund

Nu är det diskussion igen runt skolan och betygen. Och förslag på att införa betyg redan från årskurs fyra. Snart är vi tillbaka där jag själv började. Betyget som jag visar upp här är från tredje klass och enligt då gällande betygssystem förstås. Jag led av svårartad blyghet med åtföljande tunghäfta som barn. Idag kallas det social fobi, vilket låter betydligt tjusigare, som något att ha respekt för. Betyget B på femtiotalet motsvarar ungefär dagens godkänt. Man kunde dessutom få ett plus-,minus- eller frågetecken efter bokstaven beroende på om man var på väg upp eller ner. Mina klasskamraters andel av betygsnivåerna fanns också med så att man kunde se ungefär hur man låg till i klassen. Det sägs att klasserna idag är för stora, större än någonsin, men vi var som framgår 33 elever. Skulle det alltså vara större klasser idag? Lite tur hade jag i alla fall med musikbetyget. Man fick stå ensam med ”musikfröken” och sjunga upp. Inga klasskamrater att våndas inför. Lite nervhackande blev det väl, men rena toner, och en plats i skolkören. Alltid något! Att jag senare i livet läste upp alla betyg till hyfsade nivåer  via vuxenutbildningen, är en annan historia.

Inte mycket till vitsord

Inte mycket till vitsord

Annonser

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Om samhället och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Den där Björklund

  1. Det ligger ingen human psykologi bakom det förslaget. Att våga ställa alla frågor, gärna de dummaste, att visa att man inte förstår är det bästa redskapet för att lära sig. Vet man att man blir betygsatt vågar man inte fråga. Och vågar man inte fråga försöker man hitta egna svar och vandrar omkring med en konstant osäkerhet om man uppfattat svaret rätt. I alla fall gör många blyga/försiktiga elever så. Helt fel att betygsätta i tidiga åldrar. Att lära sig saker är en drivkraft som alla har. Varför inte uppmuntra den istället för att betygsätta den.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s