En vanlig bok

”Det är bara en vanlig bok, en roman, tagga ner”, får jag säga till mig själv, när illamåendet börjar rulla runt i mellangärdet. Och jag läser vidare, i denna  ohyggliga hemska historia, som beskrivs i närgångna, våldsamma scener. Jag vill tro att det mesta är överdrivet, att dylika händelser endast utspelas i primitiva kulturer. Inte här, inte i en sommarstuga på landsbygden. Handlingen kretsar runt en medelålders man, hans chef, och chefens nioåriga dotter. De har bestämt sig för att fira semestern ihop i den anställdes stuga, där samvaron börjar hyggligt, men där mörkret hela tiden pyr under ytan. Att konstellationen chef-anställd kan ställa till vissa problem är åtminstone mänskligt och kanske också vanligt. Men resten…..Om det är så att det finns massor av ”vanliga” män, som tänker likt bokens ”jag”, då ser det verkligen dystert ut. En småaktig, obehaglig typ med sjuka tankar. Det som, så småningom, förvandlar även chefen till ett monster är mycket mer förståeligt. Vad det är för bok? Vägs ände av Bengt Ohlsson ( han med Gregorius) från 1999. Om du läser, eller har läst den, vill jag gärna veta vad du tycker. Själv satt jag kvar en god stund i fåtöljen, stirrade i väggen, och funderade över hur det ser ut i författarens huvud.

Bengt Ohlsson

Bengt Ohlsson

vags-ande_150

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till En vanlig bok

  1. ellen skriver:

    Obehaglig och överraskande roman (men välskriven) av Bengt Ohlsson. Ingen feel-goodhistoria
    precis … Får mig, att fundera över vad B.O. går och tänker på …

    • norbergianblue skriver:

      Ja, det är lätt gjort att man för över bokens ”jag” på författaren. I det här fallet är hans tankar runt den nioåriga flickan i boken så obehagliga att man mår dåligt. Men skriva kan han verkligen, Bengt Ohlsson, ”Gregorius” är en riktig höjdare.:-)

  2. Jag läser gärna Bengt Ohlssons krönikor i DN. Tycker att han är väldigt träffsäker.Började på Gregorius, men den gav mig inget. Har visserligen läst Doktor Glas flera gånger och även sett den dramatiserad, så boken Gregorius borde ha intresserat mig. Försöker kanske igen. Var kanske inte upplagd just då.

    • norbergianblue skriver:

      Tycker också mycket om hans Dn-krönikor,och via dessa bildar man sig förstås en uppfattning om människan bakom orden.Läs gärna ”Vägs ände” från 1999.och hör gärna av dig efteråt med en kommentar.

Kommentera

