Vem har skrivit?

En syster ringer och har fått en gammal dikt på hjärnan, och måste ovillkorligen ta reda på vad den heter och vem som skrev. Hon kan bara ett fåtal rader, som även jag känner igen. En dikt som flera flickor under mina tonår hade nerskriven på en lapp i plånboken. När jag hör min syster läsa upp det lilla hon minns tycker jag numera att det liknar någon sorts pekoral, kanske från någon veckotidning. Men det kan ju vara så att åldern tagit ut sin rätt och mitt sinne för känslosamheter trubbats av en aning. Detta är vad hon minns :” Ett ord kan vara en slipad dolk, som stinger hjärtan ihjäl, ett ord kan vara en huggormstand……(och så något med själ).Ett ord kan flyga från land till land………..”Själv har jag för mig att diktens slutrad ungefär lyder: ”förty kan sägas det rätta ord” Ja, det var det hela. Någon som känner igen detta, och har en aning om vad det är? Skriv gärna en kommentar eller skicka en rad till min e-post. (astelle13@hotmail.com) P.S. Läs gärna det senaste från sparsmakade  kantor&karlsson.blogg.se. Mycket roligt!

En ensam stackare var allt jag hittade

En ensam stackare var allt jag hittade

Och en lika ensam andhane, blickstilla i fjolårsgräset

Och en lika ensam andhane, blickstilla i fjolårsgräset

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Bagateller och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Vem har skrivit?

  1. Bert skriver:

    Hur man än söker på Google så får man upp en skribent som kallar sig ”norbergianblue”.

    😉

  2. Hum, känner inte igen det. Men nog kan ord göra ondare än en fysisk knuff. De biter sug fast i vilket fall. Från det ens till det andra – en tussilago. Det känns fint och doftar solvarmt damm vid vägkant. Vår.

  3. norbergianblue skriver:

    Jag visste inte tidigare att det finns en tjänst som heter ”Bibblan svarar”, där experter inom alla områden hjälper till att svara på frågor. Jag fick svar på min efter bara ett dygn, poeten heter Jonatan Reuter och är finlandssvensk. Han skrev för övrigt också Jussi Björlings stora paradnummer ”Till havs”. Önskar dig en fin helg.

Kommentera

