En som gick mig förbi

Lånade en bok på biblioteket för ett par veckor sedan. ”Genom natten”, av Stig Saeterbakken. Att jag valde den berodde nog på att omslaget tilltalade. Helsvart, med en svagt upplyst gestalt på väg bort. Då jag inte kände till honom alls fick jag, som vanligt, lov att googla. Det visade sig att det var just han som 2009 bjöd in den ökände förintelseförnekaren John Irving till Litteraturfestivalen i Lillehammer, för att tala under begreppet sanning, en nyhet som man kunde läsa om i de flesta tidningar. Kanske för att han själv tyckte illa om politiskt korrekta åsikter. Saeterbakken  sade sig vara positiv till alkohol. Och tyckte sig ha rätt till att vara emot homosexuella äktenskap. Och han var fast övertygad om ondskan i oss alla. Det blev förstås ett Herrans liv. Inget av detta stör mig egentligen. Däremot att där i Norge föddes, levde, skrev, och dog för egen hand, en författare utan att jag ens vetat om hans existens. Jag menar, om han härstammat från Ulan Bator och skrivit en essä om Djingis Khan? Men Norge. Det är nästan så man skäms. Romanen ”Genom natten” är ruggig, den får Dantes nedstigning i helvetet att framstå som ett besök hos Madicken på Junibacken. Kort sagt handlar den om tandläkaren Karl Meyer, hyggligt gift med 2 barn, men liksom av en tillfällig nyck lämnar han familjen för en yngre kvinna. Han ångrar sig och återvänder, men sonen Ole-Jakob begår självmord och skuldkänslorna blir Karl övermäktiga. Han lämnar familjen och beger sig ut på en både mystisk och otäck resa i Europa, där han söker efter ett speciellt hus som han hört talas om, och där man enligt sägnen får möta sina värsta demoner, och från vilket man inte återvänder. Mer ska inte sägas här, men man får onekligen Edgar Allan Poe i tankarna. Och man kan trösta sig med att eländigare än så här kan det inte bli. En klart läsvärd bok,  jag ska nog försöka mig på hans övriga romaner som översatts till svenska, bland annat ”Osynliga händer” och ”Lämna mig inte”. Det lär ju inte bli fler. Han blev 46 år.??????????

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Om böcker och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till En som gick mig förbi

  1. Gabrielle skriver:

    Tack för inlägget. Jag har aldrig läst nåt av Saeterbakken (känner bara igen hans namn) men nu har jag suttit och googlat och läst om honom, saker skrivna efter hans död av människor som kände honom och tyckte om honom. Nog är det sorgligt att livet ska bli så tungt, så tungt att man känner att man inte vill leva längre.

    Kanske ska ta och läsa nåt av honom, han får ‘komma in på listan’.

  2. norbergianblue skriver:

    Jo, jag har också en lista att beta av. Men skulle nog behöva ett liv till. 😀

Kommentera

