Nytt golv

Nattlektyr

Nattlektyr

Vinterkylan har släppt sitt grepp här, åtminstone tillfälligt. Ett par plusgrader idag och lätt dimma, med tunga moln, lågt hängande som en fuktig filt. Vi lägger nytt trägolv i vardagsrummet. Vilket innebär att jag har plockat ut mina 1300 böcker ur 7 inglasade bokhyllor och travat upp dem efter väggarna, under bord och stolar ,i garderober och för övrigt både här och där. Hittade en gammal detektivroman som jag minns att jag tyckte om, men inte varför. ”Papperslyktan” av pseudonymen Jonathan Stagge från 1943.Vem av författarna Hugh Wheeler och Richard Wilson  som skrivit den har jag inte en aning om, men jag har lagt den på nattduksbordet för omläsning. Det trevliga med gamla deckare är att frossandet i blod och våld inte dominerar handlingen. Det handlar mer om att försöka klura ut vem som mördat vem och varför. Något att se fram emot frampå nattkröken. Om vi hinner färdigt i rimlig tid.

Blida

Blida

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Tyckerier och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Nytt golv

  1. Elisabet skriver:

    Ja, här har röjts, men modell mindre.
    Ett skåp som pv haft i alla herrans år och där det har hamnat allt möjligt och omöjligt.
    Allt som inte skulle vara kvar (där), lade jag på köksbordet och så får han sortera efter behag.
    Antaligen blir det mesta inte slängt ..,-)

  2. Den där boken lät faktiskt intressant. Ja, man orkar inte med alla bestialiska detaljer i dagens böcker…
    Fin var din naturbild också – stämningsfull!

    • norbergianblue skriver:

      Inte så svårt att ta naturbilder när man bor vid en vackert inramad å med pittoreska små hus längs kanten. Vad gäller boken så minns jag att skådespelerskan Claire Wikholm en gång rekommenderade den som mysrysare i något TV-program. Tror det var därför jag beställde den på något nät-antikvariat. 🙂

  3. Gillar också den vilsamma vinterdimman över ån. Fin bild! Att hitta bortglömda saker är lite som att vinna på lotto. Häromdagen råkade jag lägga ner min mobil och mina kontokort i en påse med trasiga kläder som åkte ner i soprummet. När jag väl upptäckte att mobilen var borta uppstod en isande sekund av panikartad insikt. Jag gick ner med jobbtelefonen i källaren. Slog skälvande mitt nummer och hörde då en glad trudelutt leta sig ut genom hårdplast och soppåsar. Tog lite tid att gräva fram, men vilken lycka när den var återfunnen. # Också en rysare. ; )

    • norbergianblue skriver:

      Usch ja, vilket kladdgöra, men det kan det väl vara värt, svårt att klara sig utan allt man stoppar i mobilen numera. Jag kan känna ett ögonblicks skräck när jag fladdrar runt här och letar efter min Iphone, innan jag kommer på att jag satt den på laddning bakom en gardin. 🙂

Kommentera

