Explosiv vara

Passerade en liten grupp kaveldun idag, och minns med fasa när jag som ung och nygift plockade med mig några stycken in i vår första lilla etta på ”bruket”. De passade utmärkt i svärmors stora golvvas i hörnet,  ända tills det plötsligt knäppte till i den ena ”cigarren” efter den andra, och ut över hela rummet svävade fröna som små lätta fallskärmar, omöjliga att hejda. Numera vet jag att jag måste lacka ”cigarrerna” eller använda hårspray om jag vill ta in några stycken. Vad jag däremot inte visste är att rotstockens märg är mycket nyttig, den innehåller 21 % kolhydrater och kan ätas både kokt och rå och hör till de bästa bland växter man kan sätta i sig i en överlevnadssituation. Man lär sig något nytt varje dag. Nästan.

Både vacker och god

Både vacker och god

Sol och -10 grader

Sol och -10 grader

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Natur och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Explosiv vara

  1. Vilken vacker snö ni har där uppe! Hade ingen aning om att kaveldun spricker upp när man tar in dem, har däremot ett minne från barndomen. Min onkel, Erwin, kom på besök och i pappas lånade gummistövlar gav han sig ut i gungfly för att få tag på några extra fina exemplar. Det var sumpigt och han sjönk ner och så visade det sig att pappas stövlar var fulla med hål. Harmlöst, men sådant tyckte man som liten var otroligt roligt, så minnet fastnade. Han fick tag i sina kaveldun och gick hem i hopskramlade torra substitut till kläder, med en nästan bar underdel.
    Kul att veta att de där sakerna går att äta.

Kommentera

