Nostalgifika

Det gamla caféet

Det gamla caféet

En och annan söndag emellanåt åker vi in till Västanfors någon mil bort för att besöka hembygdsgården. Det låter väl helyllepräktigt, men ett livaktigare ställe får man leta efter. Ligger vackert vid Strömsholms kanal och har verksamhet året om med bland annat ett kafé med hembakat och en handelsbod, det s.k. Ekomagasinet. Där finns en liten utställningslägenhet som speglar 40-50-talet, och man saluför också  diverse inredningsprodukter, leksaker, lokalt hantverk och en del gammaldags godis. Jag hör till dem som har en förmåga att romantisera 1950-talet, detta trots att jag inte växt upp i någon idyll. Jag suckar längtansfullt när jag ser gamla fina fåtöljer med antimakasser. Ni vet, ett stycke tyg i lämplig färg som skulle skydda fåtöljen från att solkas av hårfett. Sydda som ett överdrag eller virkade i vackra mönster. Det såg mycket hemtrevligt ut. Och tryggt, hur nu det kan komma sig.  Fast på den tiden köpte man ofta möbler som skulle hålla större delen av livet, inte som slit och släng-produkter. Hur som helst är det skönt att gå omkring och suga i sig svunna tiders sätt att bo och leva. Några bilder fick jag med mig därifrån.

Skrot redan från början! Kallas patina.

Skrot redan från början! Kallas patina.

Den gamla goda tiden?

Den gamla goda tiden?

Om man mot förmodan ville ha lockar i håret

Om man mot förmodan ville ha lockar i håret

Stockholm-Motala

Stockholm-Motala

Ekomagasinet

Ekomagasinet

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Nostalgi och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Nostalgifika

  1. Gött, med gamla prylar å nybakta bullar! Är det samma ställe som du lagt ut någon bild på tidigare?

  2. Din klasskamrat skriver:

    Jag tycker också om att titta på gamla ting och möbler från 50-talet. Jag brukar gå i second hand butiker bara för att se sån saker som jag minns från min barndom. Det verkar vara ett helmysigt ställe…

  3. norbergianblue skriver:

    Ja, det är jättefint, och många jobbar där ideellt för att det ska gå runt. Jag gillar också gamla saker och följer både Antikrundan och Antikmagasinet på tv. Har betydligt svårare för ”nygamla” prylar som slipas och bearbetas för att rosta på konstgjord väg. Förstår inte riktigt vitsen med det. 🙂

  4. Ah, japp det var nog Elsa Anderssons fik jag hade i bildminnet från dina tidigare inlägg. 🙂

Kommentera

