Kallt

DSCN2020Det börjar likna vinter även här. Med ett hyfsat snötäcke, 11 minusgrader, och lätt vind får man gå betydligt fortare för att få upp lite värme. Min Iphone är på laddning och jag plockar fram en liten enkel radio med hörsnäckor, inköpt på Claes Ohlson för 99 kronor, och halvspringer iväg. Det tar några minuter att få in P1, och väl på rätt våglängd gäller det att inte vrida på huvudet ens någon centimeter. Det innebär nämligen att Morgonekot övergår till ett högljutt brusande, liksom från ett gigantiskt vattenfall, jag halvjoggar alltså stel som en pinne, och insuper att hemlösheten ökar i hela Europa och att 3 miljoner människor sover ute, åtminstone någon natt då och då. Vem som i en kort intervju säger att ”ingen ska behöva sova på gatan” uppfattar jag inte, och vill inte veta heller. Det finns alldeles för många som  gapar stort och slår in öppna dörrar. Ett mycket raspigt inslag om godtrogna människor som luras att samla in pengar till alla möjliga behjärtansvärda bedragare på nätet gör att jag tröttnar både på radion och dess nyheter. Billigt är inte alltid bra. Kameran är med i alla fall, det är vackert just nu även i min lilla håla.

Fruset vatten

Fruset vatten

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Tyckerier, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Kallt

  1. Maskrosen skriver:

    Min Samsung Note-mobil är på reparation och jag fick låna en Clas Ohlson-mobil inköpt för typ 299 kr. Aldrig har jag sett så många fina fotomotiv och radio är bara att glömma 🙂

  2. Elisabet skriver:

    P1 står på från morgonen vid sextiden och tills jag stiger upp.
    Ibland tänker jag att det kan inte vara hälsosamt för den mentala hälsan, för det är bara elände och ännu mera elände och allt om och om igen, i ständiga repriser. Och jag fattar inte hur vi ska få ordning på tillvaron. Egentligen.

  3. Bert skriver:

    P1 är det som gäller här också, men blir ofta irriterad på att kanalen sänds med så låg effekt. Brus och störningar är inte ovanliga i vårt kvarter i centrala stan. Skräpkanaler som R*X FM hörs tyvärr helt utan några som helst störningar. Har tänkt skriva till PTS men har inte kommit mig för att göra det.

    • norbergianblue skriver:

      Jag lyssnar fortfarande mycket på musik som jag valt själv, men jag orkar inte längre med skvalkanalerna under dagarna. Ett typiskt ålderstecken att jag tycker samma låt spelas i stort sett hela tiden. 🙂

  4. norbergianblue skriver:

    Det har nog alltid varit lika mycket elände, vilket kan bero på att vi är människor. Skillnaden är nog bara att idag får vi reda på all skit som händer. Man får lätt en känsla av att det inte är någon idé att anstränga sig. Ibland är jag till och med glad att jag börjar bli gammal, resan är snart över. 😀

    • Gabrielle skriver:

      Oj, norbergianblue! Det där ”Ibland är jag till och med glad…osv” känner jag mig riktigt berörd av. Funderar på om jag själv känner så. Men nej, inte glad att ”resan är snart över”, det kan jag nog istället känna mig lite mer stressad över. Vill hinna med mer! Det känns väl lite som det där ”is that all there is?” Fast sen finns det väl andra fördelar med att börja bli gammal – t.ex. att inte vara i karriären längre utan rå sin tid själv osv. Ja det är ju en stor fråga det där. Men raderna du skrev får mig att så här bloggvänner emellan skicka dig en kram! Och så ”have a ball!”
      ”Is that all there is, is that all there is
      If that’s all there is my friends, then let’s keep dancing
      Let’s break out the booze and have a ball
      If that’s all there is”

      • norbergianblue skriver:

        Jag tycker det är skönt att åldras faktiskt, men vad man kan önska är ju att en lite större del av mänskligheten kunde ”have a ball”, inte bara de ynka 12-15 procent som vi i västvärlden utgör. Förr hade nog människorna i vår del av världen det lite lättare, i och med att de inte visste något om hur det förhöll sig i andra länder, Nu har ju världen krympt, man kan känna lätt ångest över ett klot med 6 miljarder människor, istället för att skörden har slagit fel i hela byn där man bor. Och till stor del är vi ju skyldiga till de andras elände, genom att vi är i behov av deras naturtillgångar och tillskansar oss detta på inte alltför hänsynsfullt sätt. Men det är klart att vi ska njuta av livet! Och tack för kramen, du får en tillbaka för att du hör till dem som bryr sig. 🙂

  5. Vacker vinter på dina bilder!

Kommentera

