Språkkonster

Jag säger det för säkerhets skull igen; jag klagar inte på ”vanliga” människors sätt att använda sitt modersmål. Jag tycker bara att det låter illa, eller ser illa ut när de som har språket som sitt yrke inte behandlar det ens i närheten av korrekt. Exempelvis, en mening jag hörde i radions P1; -Vi visar kreationerna till både Nobelfesten eller glöggminglet.- Kommentar överflödig. På tidningarnas annonssidor borde man naturligtvis ha en korrekturläsare, men det tycks vara något man helt gått ifrån. Kanske kostnaden blir för hög. Men det kan ju vara roligt med vissa felaktigheter, den här annonsen var införd i vårt lokala reklamblad Börsen;  ”Stort kök med plats för matbord som renoverats 2007”. Jag visade den för en bekant som jag inte vill namnge. Han hittade inget fel. Ett annat fenomen som dyker upp allt oftare och inte alls är någon språklig groda egentligen, är när det lilla ordet ”att” tillåts falla bort, möjligen i brist på spaltutrymme. Illa ser det ut i alla fall och artikeln blir svårare att få flyt i. I en i övrigt, fin kulturartikel i Aftonbladet av Lidija Praizovic, kan man läsa följande; -Det är så kärleksfullt och ömt att även den mest hårdhudade läsaren kommer smälta. – Nog vill man gärna pilla in ett litet ”att” där, före smälta. Lägger in en bild också, av en reklamskylt som funnits i flera veckor där vi ibland handlar. Ett litet slarv som ögonen dras till varje gång vi kommer dit.IMG_0120

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Bagateller och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Språkkonster

  1. Jag tror ungdomar idag anser att konstruktionen ”kommer att” är konstig och inte heller engelskan har infinitivmärke där. Frågan är hur det kommer att se ut om tjugo år … De flesta stora dagstidningar har lagt ner korr, om jag inte är felinformerad.

    • norbergianblue skriver:

      I grunden gillar jag språkförändringar, särskilt när det tillkommer nya ord som ger ett rikare språk. Det är när det går åt andra hållet, när man helt sonika plockar bort både ditten och datten, förenklar och ändrar, till synes av rena bekvämlighetsskäl, som jag reagerar. Svenskan anses väl rätt torftig ändå, litterärt till exempel.

  2. Bert skriver:

    Att:et” ska vara kvar, tycker jag. Även i talspråk tycker jag att det är bekvämare att skjuta in det än att låta bli.

    Å andra sidan:

    Eilngt en uneörnskding på ett egnskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksortnävea i ett ord såtr i, det edna som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet.
    Gnaksa hfäigtt!

  3. Elisabet skriver:

    För säkerligen tio, femton år sedan .., läste jag en artikel i hemtidningen Norra Västerbotten författad av journalisten Robban Tedestedt. Minns jag inte fel, var rubriken ”Jakten på ordet att”, ja, något sådant. Redan då märkte han att att-ordet höll på att försvinna. Själv saknar jag att-ordet nåt otroligt.

    • norbergianblue skriver:

      Vi är förmodligen influerade av engelskan,där ex. ”läsaren kommer att smälta”, blir ”the reader will melt”. Alltså utan ”att”. Mitt gnäll över språkets förflackning beror nog på att åldern tar ut sin rätt. Det hör till att bli lite stingslig och excentrisk. 😉

  4. Bert Bodin skriver:

    Och jag har precis för mig jag hade lagt in en kommentar här, men ….. kommer jag hitta den, tro?

    Usch! Jag tycker det låter rumphugget.

    Men vad jag skrev i den kommentaren minns jag inte.

Kommentera

