Överstökat

Dags att städa undan julen

Dags att städa undan julen

Då var ett år till ända igen. Och medan några av de alerta gruvbolagen visade sig ha kassabrist, reporäntan sänktes en snutt, Microsoft köpte Nokias mobiler för 50 miljarder, GM fick en kvinnlig VD, vårt fattiga land erhöll krispengar för att få bukt med ungdomsarbetslösheten och den digitala pengen Bitcoin slog igenom som betalningsmedel, njöt  jag mig bland annat igenom 3622 sidor Karl-Ove Knausgård i hans 6 volymer makalösa ”Min kamp”. Nåja, i den sista delen, med en lång analys av Paul Celans dikt” Trångföring”, och en flera hundra sidor lång essä om Adolf Hitler och hans ”kamp” övergick njutningen bitvis i, om inte trötthet  så i alla fall en viss förvåning. Knausgård är utan konkurrens när det gäller att skildra den triviala vardagen, med blöjbyten och matinköp, och problemen i  äktenskapet med hustrun Linda som har en bipolär sjukdom. Och essän om Adolf Hitler är det heller inget fel på, den är snyggt skriven och lagom akademisk, men den borde ha kommit ut i en upplaga för sig. Hur som helst har det varit en fantastisk resa i sällskap med Karl-Ove. Kanske för att man i detta självutlämnande verk, fullt av tillkortakommanden, ofta nog känner igen sig. Nytt läsår nu, om hälsan står en bi, och en och annan faktabok hoppas jag kunna ta till mig. Bland annat skulle jag vilja begripa hur man kan skapa en digital penningenhet vid sidan av den vanliga, som exempelvis Bitcoin, och använda den till konsumtion. Den kostar idag runt 500 dollar. Jag fattar noll och intet!

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Om samhället och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Överstökat

  1. Hehe, bitcoin har jag inte heller fattat riktigt. Gillar gammal vanlig byteshandel -back to basic, men där är jag nog ute och cyklar. Imponerande att du tröskat dig genom volymen. Jag har inte haft tålamod att ens plöja mig genom en enda novell denna jul. Men det där brukar ju gå i vågor. Kanske blir bättre detta år.

    • norbergianblue skriver:

      Kan inte somna utan att läsa någon timme i sängen. Det blir en hel del på det sättet. Men en faktabok om alternativa valutor får man nog sätta sig på dagtid och tröska igenom. Företeelser som bevisligen existerar men inte går att ta på kräver nog full vakenhet. 🙂

  2. Nja, eller fyller det en annan funktion.Billigt sömnmedel? 🙂

Kommentera

