Om trista brev och samtal

001Har fått ett spännande brev i min Iphone, från en viss Joe Miller, som tydligen har stora problem med att bli av med en massa miljoner som avlidna människor utan släkt har lämnat efter sig. Och av jordens 5 miljarder människor kontaktar han lilla mig, så att han kan lämpa över sin tunga börda på mitt ganska lätta bankkonto. Om jag bara skickar över några ytterst privata uppgifter så är saken biff. Jag kommer inte ens att hinna tacka på förhand. Allvarligt talat, finns det någon enda människa som kan gå på detta? Det saknar all rim och reson och är skrivet på en bedrövlig Google-svenska som är närmast parodisk. Nåja, det går väl att skratta åt eländet och kasta i papperskorgen. Men till råga på allt läser jag i tidningen att man från och med 1 februari nästa år kan bli uppringd av försäljare även i mobilen. Då blir nämligen hela branschens etiska regler teknikneutrala, beroende på att så många har övergett den fasta telefonin. Det finns inte många kvar att trakassera i luren, och teleföretagen måste ju överleva. Dags alltså, att anmäla mobilnumret till Nixregistret. Jag står helt enkelt inte ut annars.

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Om samhället och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Om trista brev och samtal

  1. Maskrosen skriver:

    Jisses vilket bondfångeri. Tur att Nix finns

  2. Bert Bodin skriver:

    Det är jätteenkelt att nix-registrera mobilen nuförtiden. Mycket enklare än förr. Man ringer bara numret, som jag nu inte kommer på, och följer instruktionen. Sedan är du klar. Du får bekräftelse direkt. Förr vill jag minnas att de måste ha en underskrift.

  3. Angående breven. Det hemska är ju att en del går på lurendrejeriet. Annars skulle de ju inte hålla på.
    Fina vinterbilder i ditt senare inlägg. Kan man verkligen lita på att kolorna är plombvänliga 🙂 Jag kan inte äta kola mer. Risk finns att även tänderna går sönder.
    Hälsningar
    Birgitta

    • norbergianblue skriver:

      Kolorna är ganska porösa, inte sega, förutsatt att man inte kokar för länge, förstås. :-)Vad gäller telefonterror så har jag spärrat min mobil nu, det brukar ta några veckor , men sedan hoppas jag slippa de värsta avarterna. Ha det gott. 😀

Kommentera

