Var är stämningen?

Går min vanligaste runda för att få lite motion, plocka med mig lite kottar, och några kvistar granris. Lunkar på i soldis och några plusgrader och tänker att julen känns oerhört avlägsen. Det ser snarare ut att vara i slutet av september, och i tillfälligt övergivna sommarstugor står trädgårdsmöbler och en och annan räfsa kvar ute. Inte mig emot egentligen, det milda vädret. Jag skulle hellre ha det dimmigt, grått och 0-gradigt hela vintern, än pinande kyla och en halv meter snö att vada i. Men det är något som skaver, en känsla av annalkande fara. Man får väl slå bort det som vanligt, tänka på annat, på något trivsamt. När jag kommer hem bakar jag saffransbullar. Jag struntar i att vrida till lussekatter. Istället rör jag ihop smör och riven mandelmassa, kavlar ut degen och smetar på det hela, rullar ihop och klipper vanliga bullar istället. Saftigare och godare. Och hela köket doftar. Men verkligheten kommer man inte ifrån, på radion tuggas det vidare om det olycksaliga fallet Thomas Quick eller Sture Bergwall, som han numera heter.Ska bli intressant och se om Göran Lambertz avgår, ovillig som han är att inse att han medverkat i en rättsskandal. Det har väl gått prestige i detta som i allt annat där makten står på spel. Det är väl en jäkla tur att man inte har någon.

Dags för nyinvestering?

Dags för nyinvestering?

blogg0 008

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Tyckerier och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Var är stämningen?

  1. Jag måste också sätta igågn med lite bakning och laga lite gott inför jul!

  2. Karin Belin skriver:

    Mums vad dina bullar ser goda ut.. själv har misslyckats med att baka en tårtbotten. Efter två försök så ger jag upp… Eller?.

    • norbergianblue skriver:

      Nej, man får aldrig ge upp, det är bara att bryta ihop och gå vidare. Och om din tårtbotten sjunkit ihop på mitten kan du alltid skylla på spisen. Kräv en ny. 🙂

      • Karin Belin skriver:

        Det blev ett nytt försök och den blev skaplig. Spisen kan jag inte skylla på för den är ganska ny…

  3. Gabrielle skriver:

    Jag förstår mig inte alls på Lambertz. Visst måste det ses som en rättsskandal att en person först fälls för 8 mord och sen frias för allihop – och att Lambertz inte alls kan se det fattar jag inte. Han är väl inte dum i huvet? Samtidigt kan jag ibland tänka att nu rusar allihop åt ett och samma håll igen: Lambertz och von der Kvast eller vad han heter och några till har 100% fel och alla andra har 100% rätt. Och kanske finns det faktiskt nyanser i det här som ingen riktigt ser. Att utmåla en terapeut som så oerhört stark och påverkande känns också lite mysko tycker jag. Och hon är dessutom avliden så henne kan man inte tala med. Men som sagt, rättsskandal – visst var det det. Hoppas utredningen kommer fram till nåt konkret så det blir ett slut på historien nån gång.

    Och så bullarna….dom ser jättegoda ut!

    • norbergianblue skriver:

      Kanske blir det så att terapeuten Margit Norell får bära hela hundhuvudet ensam i slutändan, Hennes yrkesmetod att tvinga fram bortträngda minnen i dagsljuset, ses ju som mycket kontroversiellt. Frågan idag är ju om det ens är möjligt, om det inte är så, att det som kommer fram under behandlingen är av hjärnan konstruerade händelser,mardrömmar eller fria fantasier. Det blir nog enklast att skylla allt på henne av den enkla anledningen att hon är död.

  4. skrivsanna skriver:

    Norbergianblue, sicka bullar! Jag plockar på mig inspirationen, smör och mandelmassa kan inte vara fel på saffransbröd. Från Lambertz till näthat mot ärkebiskopen och våld mot demonstranter i Kiev. Tja. Ibland är världen ur led och ibland ser man bara en skugga av verkligheten, som den gamle greken sa. Missade inslaget om justitierådet.

    • norbergianblue skriver:

      Nu är ju Göran Lambertz omplacerad, om en vecka börjar han arbeta på Lagrådet istället. ”Det har ingenting att göra med det som varit,” påstår Stefan Lindskog som också är justitieråd vid HD. Fan tro´t. Och som vanligt vet man väl aldrig hela sanningen.

Kommentera

