Att släppa yttervärlden

003Äntligen en signal från biblioteket. Min tur att hämta hem Karl-Ove Knausgårds sjätte och sista del av ”Min kamp”. Jag kippar lätt efter andan, undrar om min lilla tygkasse ska hålla. 1120 sidor, den liknar en bibel och jag får lust att lämna den här tillvaron ett tag och gå i ide med min bok, min teddyfilt och en stor kaka mörk choklad med creme caramel-fyllning. Nu kan man inte uppföra sig hur som helst i min ålder. Man har plikter att tillvarata och en värdighet att upprätthålla. Tror man i alla fall. Det blir till att läsa i sängen om kvällen och hoppas att man orkar 100 sidor i taget innan ögonen grusar igen. Men hittills har inte Knausgård gjort mig besviken. Ingen större match att hålla sig vaken ända in på nattkröken!

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Om böcker och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Att släppa yttervärlden

  1. Maskrosen skriver:

    Det blir intressant att höra vad du tycker om helheten och ”den infällda” delen av boken. Jag läste den i Japan (!!!)

  2. Visst är det märkligt hur man kan försvinna in i en bok. Har inte läst Knausgård. Den första boken står i hyllan och väntar på rätt tillfälle. Tänker att man måste vara på bra humör för att orka ta in den och när man är på gott humör är risken att man försvinner in i ett tungsinne om man läser den. Har hört så mycket bra om hans böcker, men väntar på bättre tider. Är de värda tid och känsloinvestering, tycker du? (Eller det antar jag ju att du tycker, eftersom du läst alla, men varför.) : )

    • norbergianblue skriver:

      Nej, något tungsinne är det inte frågan om. Allt handlar om ett vanligt liv, hur just den här människan hanterar vardagen. Men jag har aldrig läst någon författare som är så öppen, som så naket blottar sina svagheter och tillkortakommanden. Befriande med tanke på alla förträffliga människor man läser biografier av.

Kommentera

