Ett bortglömt ord

59034-1-standardTror inte det finns mycket kvar av min ursprungliga norrländska luledialekt. Den bortarbetades den hårda vägen i Lilla Brynässkolan i Gävle.Men enstaka ord och fraser använder jag medvetet ibland, särskilt efter att i vissa nätforum ha förstått, att många tycker det låter gräsligt, ointelligent, släpigt, fult eller bortitok. Därför säger jag fortfarande dalkus om en slusk, möxa istället för böka omkring, tjojas istället för kväljas. Och meningar som ”jag har ovarit till affärn. Eller ”man komms ju int fram här”. Dessutom heter de vackra blanka kulorna man hänger i julgranen helt enkelt pumlor. Uttalas som humlor. Jag har medlemsnummer 361 i ”Pumlans vänner”på nätet. (gå med du också)  Men ett ord som min mor använde har jag inte hittat någonstans, och inte heller hört någon annan norrlänning använda. Hur det stavas vet jag inte, om det ens finns annat än i talspråket, men ”bossarå” med betoning på ”å” är så nära uttalet man kan komma. När min mor med viss motvilja tittade in i mitt tonårsrum sa hon alltid samma sak; usch, här ser ut som i en bossarå! Det vill säga väldigt stökigt och ostädat. Någon som hört detta uttryck tidigare? Det låter ju nästan lite franskt.

Om norbergianblue

arbetsfri,sambo,två vuxna barn+två bonus, fem + två barnbarn, gillar musik,allt mellan Mozart och Rammstein, (undantaget dansbandsmusik) litteratur, teater och att diskutera samhällsfrågor.Plus en och annan konstutställning.
Det här inlägget postades i Tyckerier och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Ett bortglömt ord

  1. Maskrosen skriver:

    Kollade med min pappa som är från Boden och han kände inte igen uttrycket bossarå (han är nyss 85 fyllda)

  2. Får man gå med fast man inte är norrlänning?

  3. Karin Belin skriver:

    Oj vad du skriver fantastiskt och du vi var kompisar i skolan…kommer du ihåg mig//K

  4. norbergianblue skriver:

    Enligt en och annan bloggare så snyltar hela övriga Sverige på just de norra delarna, så var så god. 😀

  5. Just precis! Instämmer helt i din kommentar ovan!!!! Jag tycks minnas att vi sa ”kumlen” eller ”pomlen” och inte ”pumlen” – men det var i norra norrlands inland? Arjeplog. Vi var väl lite eljest.
    Får prova om man kan gå med ändå?!

  6. skrivsanna skriver:

    Aldrig hört talas om pumlor eller bossarå, men så är jag ju från den södra delen av landet. Där har vi skalladäng (ont i huvudet) när vi är förkylda och aulavabbel (maneter) i havet när vi badar. 🙂

  7. skrivsanna skriver:

    Hehe, nepp inte som en samlingssal och ja, aålawabbel, med å-ljud i början.

  8. pansjo65 skriver:

    Ha ha va kul! Jag tittar inte ofta på mig själv i helfigur i en spegel, men häromdan gick jag förbi spegeln innan jag skulle gå ut, hörde då i mitt inre min mamma som sa ”du ser ut som en dalkus” jamen jag är väl det då tänkte jag och gick ut. Bossarå har jag inte hört i det sammanhanget däremot bosat, men jag är ju från Vuollerim:) Är det nån som känner igen ”kråk kakka” ? Det var när man fick sån där fnasig hud på armbågen, som spricker å kliar, många fina ord finns som kommer till en då och då.

Kommentera

